Vicky Monsieurs las 'Zinvol digitaliseren' door Peter Snoeckx

Zinvoldigitaliseren
Vicky Monsieurs
Auteur: Vicky Monsieurs

Mijn enthousiasme voor het boek werd meteen gestimuleerd door het voorwoord waarin Jurgen Ingels meteen de vinger op de wonde legt: digitalisering laat bedrijven toe om tijd de reduceren. Laten we eerlijk zijn: ook ik zucht diep wanneer ik een organisatie email en een automatisch antwoord krijg “dat er binnen de 10(!) dagen gereageerd zal worden”.  Really?

Peter Snoeckx maakt in het eerste hoofdstuk duidelijk dat bij digitale transformatie de klant centraal moet staan.  Digitaliseren gaat niet alleen om het anders organiseren van processen maar misschien gaat het nog veel meer over het creëren van een meerwaarde en een WOW-effect bij klanten.  Klanten die trouwens door diezelfde digitalisering meer informatie, meer keuzes en  meer mogelijkheden tot feedback hebben.

Digitaliseren is volgens de auteur duidelijk geen eenmalig evenement, maar een proces dat verschillende fases doorloopt.

Snoeckx heeft hiervoor een 6-trapsmodel uitgewerkt, dat iedere organisatie moet betreden om zinvol en succesvol te digitaliseren. Hij bindt er geen doekjes om: alles start bij de top, een management dat de transformatie drijft en bereid is om zowel mentaal als financieel te investeren in deze verandering. 

Nadat het model grondig uitgelegd is, geeft het boek je concrete handvaten en kritische vragen om met digitaliseren te starten: eerst identificeren, daarna transformeren om dan te evalueren en te reflecteren.

Eén van de belangrijkste lessen uit het boek is volgens mij de uitnodiging om vooral over de grenzen van je eigen vakgebied/sector/industrie te kijken en je te laten inspireren door anderen, outside of your box.

Het boek biedt een duidelijke strategie, concrete acties, aangevuld met boeiende case studies.  En wie honger heeft naar meer kan op de bijbehorende website terecht: https://zinvol-digitaliseren.net

Een aanrader voor iedereen die aan digitaliseren denkt!