Stevig in de schoenen bij L&D inkoopwerk

Leren Inkopen Koffie
Marjon Meijer
Auteur: Marjon Meijer

De eerste helft van het boek gaat over de voorbereiding van inkoop van een L&D-dienst. Het kwart dat daarna komt gaat over de uitvoering van de inkoop – de aanbieder transformeert hier naar leverancier – en het laatste deel gaat over borging.

Typisch L&D?

Jagtman en Kengen schreven het boek omdat er nog weinig geschreven was over inkoop specifiek voor L&D. Het merendeel van de handleiding lijkt prima toepasbaar op de inkoop van andere diensten. Heel interessant is het stukje geschiedenis over het inkoopvak aan het begin van het boek, waar wordt uitgelegd hoe relatiemanagement en prestatiegericht inkopen de focus werd van inkopers. Specifiek voor L&D wordt uitgelegd hoe inkoop door de shift van opleiding via standaard cursussen naar leren op de werkplek, meer maatwerk werd. Doordat het onderscheid tussen werken en leren vervaagt, moet L&D in toenemende mate haar toegevoegde waarde laten zien, wat volgens de schrijvers vraagt om inkoopkennis bij L&D-ers en een intensieve samenwerking tussen inkoop- en L&D-professionals. Omdat bedrijven zich meer en meer op hun kerntaken gaan focussen en L&D vaker geoutsourcet wordt, groeit het belang van (de juiste) leveranciers.

Nog typische L&D-aspecten komen naar voren in de voorbereiding, als er aan probleemanalyse moet worden gedaan. Een kant-en-klare opleiding wordt regelmatig gezien als dé oplossing voor allerlei vragen en problemen. Zo makkelijk gaat het niet; er moet verder worden gezocht naar de beste en voordeligste manier om een probleem op te lossen. Dit boek biedt handvatten om het probleem verder te onderzoeken. Ook in het onderdeel ‘borging’ komen en bekende L&D-verschijnselen langs, zoals manieren om de transfer naar de werksituatie te evalueren en de doorslaggevende rol van de leidinggevende in dit proces.

Uitgebreid

Leren inkopen is niet één van die inspirerende, innovatieve L&D-boeken die je in één ruk uitleest om vervolgens weer verder te gaan met de orde van de dag. Het is een zeer degelijk, uitgebreid en gedetailleerd handboek dat je stap voor stap meeneemt doorheen het proces om een L&D-dienst bij een externe aanbieder aan te kopen. Je leest de ervaring van de schrijvers. Elke zin die er staat, staat er met reden – nooit om de alinea vol te krijgen of gratuit kennis ten toon te spreiden.

Het is uitgebreid omdat de auteurs volledig willen zijn, maar ook omdat wordt uitgegaan van zeer grote organisaties, waar mogelijk intermediairs worden ingeschakeld voor (deel van) het inkoopproces, of rekening moet worden gehouden met de wet op openbare aanbesteding. Toch stoort dit niet, omdat Jagtman en Kengen zich richten op de rol of functie van de verschillende elementen; rollen en functies die ook relevant zijn voor het geval één iemand heel het proces op enkele weken tijd in zijn eentje zou moeten doen.

Mensenwerk

Je zou bijna denken dat er met alle stappenplannen, overwegingen, inkoopcriteria en verbetersuggesties uit Leren inkopen niets meer fout kan gaan en je na dit robuuste werk regelrecht naar de beste inkoop wordt geleid. Maar L&D-dienstverlening blijft mensenwerk, daar gebeuren toch ook onvoorziene zaken? Daar klikt het toch ook soms niet, daar heeft een aanbieder toch soms ineens veel meer ander werk waardoor hij niet zo veel zorg aan de opdracht kan besteden als voorzien, daar is het soms toch te laat voor verbetersuggesties..? Ik vermoed wel dat je met dit boek zo goed mogelijk gewapend bent. En ik vermoed ook dat je na het in één ruk uitlezen van een handboek gewoon een beetje behoefte hebt aan dingen die alsnog fout gaan.

Gelukkig zijn de auteurs maar een Zoomlengte van ons verwijderd en kunnen ze ook hier uit eigen ervaring spreken. Lees hier het interview dat we hadden met Marlo Kengen en Petra Jagtman.

‘Leren inkopen’ is verkrijgbaar via managementboek.nl en bol.com