Welzijn op de werkvloer: geen luxe maar noodzaak

Welzijnwinst
Suzy Kiss
Auteur: Suzy Kiss

In dit boek overtuigt Ann De Bisschop bedrijfsleiders dat welzijn op de werkvloer geen luxe is maar een noodzaak om succesvol en klaar te staan voor de toekomst.

Mijn man en ik hebben 20 jaar een kleine onderneming gerund en we hadden 2 medewerkers in dienst. En als kleine ondernemers waren voor ons voldoende opdrachten binnenhalen om ons personeel aan de gang te houden en de cijfers op ’t eind van ’t jaar het meest belangrijk. Toen ik dit boek las werden er toch wel verschillende dingen uit het verleden duidelijk en zouden we het wel anders aanpakken. Welzijn op de werkvloer is meer dan je personeel een keertje uit te nodigen voor een etentje of ze een abonnement geven voor de fitness! En dat is wat wij ook deden. En inderdaad: daar werden ze niet gelukkiger van.

In haar boek schrijft De Bisschop dat sinds 2017 er meer werknemers langdurig ziek zijn dan dat er mensen vergoed werkloos zijn. Zouden werkgevers zich daarvan bewust zijn?

De Bisschop claimt dat elke euro die besteed wordt aan welzijn 20 euro oplevert.

Een enorme kans dus voor bedrijven. In hoeverre is welzijn op het werk ook een opdracht voor L&D’ers?