Dick Krikke: “Wat gaat er gebeuren als alle maatregelen weg zijn? Gaan we, net als een elastiekje, terug in onze oude vorm of is het elastiekje zo opgerekt dat we toch overgaan naar een blended leervorm?"

50 jaar VOV
12  Dick Krikke Banner

Wat kenmerkt voor jou een goede L&D-er?

“Ik zie dat er veel verschillende rollen zijn binnen L&D, zoals bijvoorbeeld consultants, designers en trainers. Ze zijn alle drie L&D-ers, maar hebben tegelijkertijd ook een heel andere rol. Als ik het algemeen bekijk, dan vind ik het kenmerkend aan een goede L&D-er dat hij altijd nieuwsgierig is, oprechte interesse heeft in de ander en de drijfveer heeft de ander op weg te helpen. Verder hoort er ook een onafhankelijke geest bij, nadenken over de leervraag die wordt neergelegd. Het is niet omdat je CEO een e-learning wil, dat dit de beste manier is om het doel te bereiken.”

 Hoe leg je dit uit aan je meerdere?

“Ga vooral in dialoog met je opdrachtgever of CEO vanuit je expertise. Zeg dat je het fijn vindt om te horen dat er een leerinterventies moet komen, maar vraag waarom uit alle mogelijke leerinterventies precies een e-learning? Luister met respect, duid op de positieve leermodus waar die CEO al in zit en ga verder in open dialoog. Hij heeft verstand van het probleem en van de business, ik heb verstand van de mogelijke leerinterventies en dat vormt een mooie samenwerking.”

 

Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd in je carrière?

“Alles leer je met vallen en opstaan. Toen ik nog bij een bank werkte, viel het me op dat niemand een spaarrekening wilde openen, terwijl iedereen weet dat het nodig is om een bepaald doel te bereiken – een huis kopen, een wereldreis, een appeltje voor de dorst. Dit kan ik ook vergelijken met L&D. Sommige L&D-professionals durven te zeggen: ‘we moeten een e-learning opstellen over een powerpointcursus’, maar niemand die zal zeggen: ‘ik ga een powerpointcursus volgen’. Alle leerinterventies zijn voor mij een tool om een bepaald doel te kunnen bereiken, want de doelstelling zal nooit zijn om een cursus te volgen. Ga in dialoog – niet alleen met je CEO – maar ook met de mens achter het probleem. Het gesprek met je ‘klant’ zal interessant worden als je het hebt over doelstellingen, ambities, problemen of zelfs dromen.

 

Hoe zie jij de wereld van L&D in de toekomst evolueren?

Wat gaat er gebeuren als alle maatregelen weg zijn? Gaan we, net als een elastiekje, terug in onze oude vorm of is het elastiekje zo opgerekt dat we toch overgaan naar een blended leervorm? Je zal als organisator kritischer moeten nadenken over wat je fysiek wil en wat je digitaal wil, maar ook je deelnemer zal zo denken. Zorg dat je als organisator scherp hebt wat je precies graag fysiek hebt, al het andere kan prima online.  Als deelnemer hoef je dan ook niet meer te reizen om enkel informatie te ontvangen, op die manier kan je bijvoorbeeld als ouder wel nog je kind naar school doen. Dit zorgt voor een andere balans, maar zeker voor meerwaarde.”

“Verder vraag ik me af welke impact de digitale ontwikkeling zal hebben op ons vak. Ik denk bijvoorbeeld aan automatische vertalingen via Zoom. Dat de mogelijkheid er in zit dat ik zomaar een presentatie kan geven aan een Chinese vrouw die geen woord Nederlands kan – en ik trouwens geen woord Chinees? Of ik heb veel nieuwe concurrenten erbij, of ik heb opeens een heel nieuwe markt.”

 

Zijn er trends in de wereld van L&D of de arbeidsmarkt in het algemeen die je zorgen baren?

“Zorgen heb ik niet, eerder het idee dat we met bepaalde zaken rekening moeten houden. Uiteindelijk is de ene zijn zorg, de andere zijn kans.”

“Terug over de vertaalmachines: je zit wel op een andere markt, maar er zijn daardoor ook cultuurverschillen die duidelijk worden. Dat is weer iets waar je je in moet verdiepen. Welke invloed gaat AI bijvoorbeeld hebben op leren? Ik ben er trouwens van overtuigd dat we gaan naar nieuwe manieren van leren en ontwikkelen. Een voorbeeld daarvan is werkplekleren, wat ik trouwens een goede ontwikkeling vind. Denk aan de Google Glasses bijvoorbeeld en hoe je zo een machine kan repareren, je moet de werknemer niet meer leren hoe hij de machine moet herstellen, maar wel hoe hij met zo’n bril moet omgaan. Vragen wat hij op de werkvloer nodig heeft om beter te functioneren en presteren gericht op z’n eigen situatie, zo ga je dieper in op het nut, de noodzaak en de relevantie.”

 

Wat zou je zelf het komende jaar graag bijleren, aanleren of afleren?

“Bijleren is een constante. Ik onderzoek graag nieuwe trends, nieuwe tooling en nieuwe technologieën door ze gewoon eens vast te nemen en te proberen. Ik vind het belangrijk om te weten wat er is, wat het doet en of het ons zou verder helpen in L&D. Denk bijvoorbeeld aan Airmeet of Clubhouse. Wat ik verder belangrijk vind voor elke L&D-er is de reflectie op je eigen handelen en de bedenking nadien wat je beter kan afleren of kan bijleren. Je persoonlijke eigenschappen kunnen je professionele skills sowieso versterken of verzwakken. Vanuit reflectie kom je zelf ook in de leermodus. Omdat ik dit zo belangrijk vind, kunnen L&D Professionals via Develhub vanaf april 2021 aan de slag met onze nieuwe methodiek: Alisz Reflectie. Wat neerkomt op reflecteren op jouw rol als L&D Professional.

Lees ook ...