L&D-statements weerleggen met Mathias en Matthias van VOV

VOV-Nieuws Digitaal leren
Mathias Matthias

Omdat we niet ontworpen zijn om veel te onthouden (een eerste les van Mathias Vermeulen following de vergeetcurve van Ebbinghaus), kunnen we hier zonder schroom de schamele zaken die wél zijn blijven hangen, op een rijtje zetten. Te beginnen bij het doorlopen van L&D-statements.

1.Iedere medewerker heeft een leerstijl

2.Iedere generatie leert anders

3.Leermomenten moeten kort zijn

4.Kennis wordt minder belangrijk in tijden van Google en Wikipedia

5.Het is belangrijk dat werknemers zelf ‘aan het stuur’ zitten van hun ontwikkeling

De eerste voelde ik aankomen; deze weerlegging heb ik in mijn paar maanden bij VOV veel vaker gehoord dan dat ik daarvoor ooit van een ‘leerstijl’ gehoord had. Namelijk: dat iedereen een eigen leerstijl heeft. Klopt dus niet. Geen wetenschappelijk bewijs voor. Wél heeft iedereen een voorkeur voor een leerstijl. Aha. Ik vraag me wel af hoe L&D-ers omgaan met dit besef. Wetenschap negeren of voorkeuren negeren?

Nummer...

Zin om verder te lezen?

Om dit artikel verder te lezen moet je lid zijn van het VOV netwerk.
Ben je reeds lid? Log dan nu in om verder te lezen.

Word nu lid Inloggen