Mathias Vermeulen: “Durf tegen de stroom in te zwemmen, drijf je zin door en experimenteer!”

50 jaar VOV
12  Mathias Vermeulen Banner

Wat kenmerkt voor jou een goede L&D’er en waarom?

“Eerst en vooral: je moet begaan zijn met het vak. L&D-ers zijn vaak mensen die niet voor het vak gekozen hebben, die niet als grote droom hadden om L&D-er te worden – ik ook niet. Maar als je het puur als een verplichte negen-tot-vijf job ziet, zal je er moeilijk geraken. Je moet een gezonde dosis nieuwsgierigheid hebben. Hoe evolueert de markt? Hoe evolueert het vakgebied? Wat is mijn rol daarbinnen?”

“Daarnaast moet een L&D’er voor mij een kritische geest hebben. Ik ga niet onmiddellijk over evidence-based beginnen, dat is al een stap verder. Het gaat voor mij in de eerste plaats voornamelijk over: niet alles voor waar aannemen. Je moet de neiging hebben verder na te denken en zaken in vraag durven te stellen. Kan dat? Klopt dat?”

“Tenslotte: je moet ballen aan je lijf hebben. Af en toe ‘foert’ kunnen zeggen. Dat hangt samen met de kritische geest uiteraard, eens je kritisch nadenkt over bepaalde topics kan het zijn dat je hier tegenin moet gaan. Ook tegen het management. Durf als L&D-professional tegen de stroom in te zwemmen. Af en toe eens onder de radar te gaan, je zin doordrijven en experimenteren.

“Nu, geen van deze drie dingen geldt eigenlijk specifiek voor L&D-ers. Ik vind dat iedereen dat moet hebben.”

 

Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd in je carrière?

Dat mijn eigen mening er eigenlijk niet toe doet. Als je bezig bent aan een project, bekijk je het vaak met oogkleppen op omdat je er zodanig op gefocust bent en het zodanig fantastisch vindt. En eigenlijk telt die mening niet. De enige mening die telt is die van de doelgroep. Dat is niet de leidinggevende, dat is niet de expert, dat is niet de ontwikkelaar, maar dat is de eindgebruiker. Je zult ervan versteld staan hoe vaak daar niet naar wordt geluisterd.

Ik trap niet meer in de val dat mijn mening beter is dan de mening van anderen.

Ik deelde al heel wat producten met klanten waarvan ik ze zelf de max vond om dan te merken dat ik de bal serieus had misgeslagen. Bijvoorbeeld Quink, het eerste product dat we met Dutch & Dillon gelanceerd hebben. Iets met mobile, leren en humor. Zelf stonden (én staan) we er als een blok achter, maar veel bedrijven hadden er moeite mee. Vooral met het aspect humor. “Wij zijn wel een serieuze organisatie hé.” Die strijd heb ik lang gevoerd, maar heb ik uiteindelijk opgegeven.

 

Hoe zie je de wereld van L&D in de toekomst evolueren?

“Ik ga een straffe stelling opperen: in de komende tien jaar zal het volgens mij niet veel evolueren. Waarom? Toen ik 8 jaar geleden zelfstandige werd, gaf ik ergens een presentatie over ‘Trends in leren’. Als ik die presentatie nu zou geven, zou niemand merken dat hij zo oud was. Trends die toen al aanwezig waren - gamification, mobile, AR - zijn in veel organisaties nog altijd niet doorgevoerd. L&D evolueert zo tergend traag dat ik vandaag de dag geen trend zie die de L&D-wereld plotseling radicaal zal veranderen. We zien dat eigenlijk ook terug in deze Covid-periode. Eindelijk heb je de kans om te experimenteren met digitaal. En wat doen veel bedrijven (en aanbieders). Een klassikale opleiding van 8 uur herwerken naar een Zoom-training van 8 uur. Mjah…

We denken dat het razendsnel verandert omwille van onze – zogezegd - snel veranderende maatschappij, maar L&D blijft botsen op bepaalde problemen, uitdagingen en technologieën.” 

 

Zijn er trends in de wereld van L&D of de arbeidsmarkt in het algemeen die je zorgen baren?

“Nee. Ik maak me geen zorgen of zie geen problemen. Echt niet. Ik hoop wel dat L&D de wolligheid van zich afwerpt. Want zo worden we toch vaak gezien door het management? Als de geitenwollensokken? Veel L&D’ers willen - terecht - gezien worden als een belangrijk en onmisbaar deel van een organisatie en willen graag een zitje aan de tafel krijgen. Wel, omwille van Covid heb je nu een momentum om de kans naar dat zitje te grijpen, om te laten zien dat de L&D-professional zijn plekje aan die tafel verdient en om te tonen welke meerwaarde L&D kan genereren. Werp dan de wolligheid af en zorg dat je effectieve leermomenten aanbiedt waar mensen echt iets mee zijn en waar je concrete oplossingen aanbiedt voor problemen in organisaties.  Mensen zitten echt niet allemaal met plezier te wachten op wandel-en-boom-knuffel-trainingen. 

 

Wat zou u zelf het komende jaar graag willen bijleren, aanleren of afleren?

“Ik heb de afgelopen tijd veel geëxperimenteerd met no-code tools. Daar heb ik veel vragen over gekregen van L&D-ers. Dus nu wil ik een no-code online training ontwikkelen over die  tools, die mensen op hun eigen tempo kunnen volgen. Maar… Daar heb ik tijd voor nodig. Verder wil ik vooral de dingen die we nu al doen, nóg beter doen. En misschien moet ik ook wat minder foeteren, me minder druk maken in zaken waar ik zelf geen invloed op heb, zoals wollige L&D’ers bijvoorbeeld.”

En een succesvol auteur worden?

“Graag natuurlijk!”


Het boek '99 problemen en L&D is er (g)een van' van Mathias Vermeulen verschijnt binnenkort. Je kan het als lid van VOV kopen op de website van die Keure aan 10% korting