VOV-Pitstop maart: How to get everyone on board

VOV-Activiteiten VOV-Pitstops
12 03
Pitstop

Met een keynote van Tom Vlieghe, Director Acerta Career Center

Vlieghe ziet onboarding als een proces dat al start voor de werknemer in dienst komt. Een blijvende dialoog tijdens het eerste jaar over hoe wederzijdse verwachtingen best op elkaar worden afgestemd, is in zijn ogen essentieel voor motivatie en tevredenheid. En dat is op een krappe arbeidsmarkt dan weer belangrijk om talent bij te houden.

Acerta publiceerde recent een whitepaper over talentontwikkeling met de titel 'Arbeidskrapte counteren met een geïndividualiseerd talenten-beleid'. Registreer hier om hem te downloaden.

In de voormiddag de workshop  'Onboarding: de "wittebroodsweken" op de werkvloer' door Jolien Van Waeyenberg van Talentsoft

Tegenwoordig is de strijd om talent heviger dan ooit. Daarom is het cruciaal om je talenten te behouden als je ze eenmaal hebt verworven. Dit begint al in de onboarding fase. Zie het als de 'wittebroodsweken op de werkvloer', waar je als organisatie samen met je nieuwe werknemer aan jullie liefdevolle, duurzame relatie begint. Maar hoe zorg je ervoor dat je nieuwe talenten verliefd op je blijven? Tijdens deze sessie laat Van Waeyenberg zien hoe het ideale onboardingsproces eruit ziet:

  • De verschillende fases van onboarding
  • Veelgemaakte fouten, maar ook best practice praktijk voorbeelden
  • De onboarding checklist
  • Tools & technologie

In de namiddag een workshop door Mieke Vandewaetere (Matexi)

Een mooi en gedegen onboarding proces helpt volgens Vandewaetere bij zowat alle buzzwords: het voegt waarde toe aan de ‘employer branding’, versterkt de  ‘employee value proposition’, de ‘competetiveness’ van een organisatie en tot slot: het biedt een prima start van een ‘employee journey’ waarde ‘employability’ centraal staat.

Matexi wil weg van de buzzwords en om onboarding te bekijken als een manier om processen te optimaliseren. Om de administratieve druk bij HR services en L&D weg te halen. Om de introducties van nieuwe medewerkers wat minder belastend te maken voor onze huidige medewerkers. Om de informatiedichtheid van een typische kennismakingsweek of -dag te verlichten en te spreiden en beter op te volgen welke informatie al gekend is bij nieuwe medewerkers.

Pre- en onboarding bij Matexi is niet enkel een doel op zich maar ook een manier om tot procesoptimalisatie te komen. In deze workshop illustreert Vandewaetere de aanpak binnen Matexi, gelinkt aan enkele algemene principes van onboarding. Per fase in het project worden de stakeholders, processen en valkuilen beschreven en worden ervaringen tussen deelnemers uitgewisseld, al dan niet bewegend, want bewegen is goed! Come aboard!

Tegelijkertijd gaat er een verdiepende masterclass met de titel 'The ultimate onboarding journey' door onder leiding van Kaat Clerix (Dixon Drive). DEZE MASTERCLASS IS VOLZET 

Wist je dat 1/3e van de medewerkers die het bedrijf verlaten, vertrekken binnen het eerste half jaar? Als organisatie kan je volgens Clerix niet meer buiten een gedragen, gestructureerde en liefst ook unieke Onboarding Experience.

De mini-masterclass bestaat uit twee delen:

In een eerste deel zoomen we in op de effecten en de cruciale elementen van een goede onboarding. We overlopen resultaten van meest recent onderzoek, gevolgd door een concrete checklist voor onboarding. Kortom, je krijgt van ons de belangrijkste handvatten mee om zelf aan de slag te kunnen.

 In het tweede deel, na de lunch zetten we theorie om in praktijk en starten we met het ontwerpen van een onboarding journey. Dit doen we dmv van employee experience en design thinking principes. Leer hoe je door het mappen van medewerkerservaringen, het beste onboardingsproces voor je organisatie uittekent. Via onze bewezen methodologie, concrete cases en het uitwisselen van good practices, ben jij na deze Mini-Masterclass de onboarding ambassadeur bij uitstek.

Een afsluitende sessie door Michaël Van Royen van Pickles Agency

In Van Royens visie zijn L&D en een sterke onboarding in de huidige War for Talent zo goed als onmisbaar. Maar hoe zit dat juist als je de generatie millennials aanspreekt? Wat vinden zij belangrijk rond deze topics? En op welke manier integreer je jouw troeven in een sterke EVP en employer branding strategie die ook hen aanspreekt? 

Pickles Agency is gespecialiseerd in employer branding op maat gemaakt van millennials. Kijk op deze Pitstop samen met Van Royen waarom een stevig L&D beleid en onboarding niet altijd genoeg is voor de aantrekking van nieuw talent. 

We eindigen met een woordje uitleg over wat 'onboarding' voor VOV betekent

Nog niet ingeschreven voor onze nieuwsbrief? Registreer je nu en blijf op de hoogte.

Lukt het je niet om als niet-lid in te schrijven via deze website? Stuur een mailtje naar info@vov.be met je naam, organisatie en facturatiegegevens en we maken het in orde!

Partners

Programma

donderdag 12 maart 2020

09:30 - 10:00 Ontvangst
10:00 - 10:15 Opening VOV
10:15 - 11:15 Keynote Tom Vlieghe
11:15 - 11:30 Koffiepauze
11:30 - 12:30 Sessie Jolien Van Waeyenberg + Mini-masterclass Kaat Clerix deel 1
12:30 - 13:30 Lunchpauze
13:30 - 14:30 Sessie Mieke Vandewaetere + Mini-masterclass Kaat Clerix deel 2
14:30 - 15:30 Plenaire sessie: Michaël Van Royen
15:30 - 16:00 Afsluitende sessie VOV

Praktische info

Locatie 10 km van Gent
Adres Prullenbos: Boskabanne
Groenstraat 8
9230 Wetteren
Kostprijs

€ Gratis voor VOV-leden

€ 250 voor niet leden

Leden van PMClub en VOCAP betalen 125€ (gelieve voor inschrijving te mailen naar info@vov.be). 

Bij inschrijving rekenen we natuurlijk op je aanwezigheid.

Kan je er toch niet bij zijn, graag een seintje vóór maandag 9 maart (12u).

Annuleer je later, dan ben je (als niet-lid en lid) het bedrag van €250 verschuldigd.

Type Open voor iedereen

Coördinatoren