Work Play Learn - VOV's 1e virtuele lerend netwerk!

VOV-Activiteiten VOV-Labo's
03 05
Wpl Cover

Dit netwerk organiseren we in samenwerking met Arboth. 

Vroeger waren werk, spelen en leren drie onderscheiden aspecten in het leven.


Kinderen moesten spelen, op school moest je leren en daarna ging je werken. Alles werd in aparte hokjes gestopt.

Evoluties zowel in onderwijs als op de werkvloer zorgen ervoor dat de grenzen gaan diffuseren. 


Binnen het werkplekleren zien we dat deze drie aspecten steeds dichter naar elkaar toegroeien en zelfs in elkaar overvloeien.

Deze evolutie lijkt tegemoet te komen aan zowel organisationele als individuele doelstellingen.

Organisatiedoelstellingen die deze evolutie ondersteunen zijn: de zoektocht naar vernieuwing & innovatie, verhoging van engagement en arbeidstevredenheid bij werknemers, ontplooiing van medewerkers voor een blijvend groeiende skillset.

Individuele doelstellingen kaderen in motivatietheorieën: de wens om competent, autonoom en verbonden te zijn in een team of organisatie (zie Zelfdeterminatietheorie, Deci & Ryan, 1985).

Met Work-Play-Learn duiden we hier op een strategie of een aanpak van organisaties die ruimte laten voor experimenteren en creativiteit op de werkplek. Deze “vrije ruimte” heeft drie doelen:

  • het draagt bij tot de organisatiedoelstellingen,
  • de “speler” leert iets bij over zichzelf, het team of de organisatie,
  • de “speler” is zich aan het amuseren, voelt zich goed. De “speler” heeft de ruimte om te falen en te experimenteren.

 

LEREND NETWERK ?

We organiseren dit netwerk verder als een MOOC. We versturen op aangekondigde data een mail waarin een luik wordt toegelicht. 
Gedurende 3 grote luiken gaan we als volgt aan de slag: 

            1 - theoretisch luik (03 mei)

"Geschiedenis van de organisatie van het werk": over de verschillende organisatiemodellen, welke gebeurtenissen een verandering hebben getriggerd, welke arbeidspsychologische theorieën hieraan te pas kwamen. 

            2 - Praktisch luik (17 mei) 

In een deze fase willen we verschillende cases bespreken van organisaties die met een spelend leren-strategie bezig zijn. Zowel cases waar Work-Play-Learn “gelukt” is als “gefaald” passeren de revue. Good & Best practices worden besproken.In een tweede fase analyseren we: Wat zijn elementen uit deze case die herhaalbaar zijn? Wat zijn barrières? Welke concrete methodes kunnen we hier uit puren, op allerlei niveaus en verschillende schaalgroottes? Hoe ziet Work-Play-Learn er concreet uit en wat betekent dat eigenlijk voor organisaties? Presteren die effectief beter, en hoe ziet dat er dan uit?

            3 - TOOLBOX ( 12 juni) 

In een derde, afsluitende fase willen we die elementen, methodes, barrières en effecten toepassingsgericht oplijsten. We stellen een TOOLBOX samen met mogelijke manieren om spelenderwijs te leren op de werkvloer. 

We eindigen dit netwerk op 29 juni met een afrondende online sessie via hangouts. 

Partners

Programma

donderdag 3 mei 2018

00:05 - 00:05 Mailing 1

donderdag 17 mei 2018

00:05 - 00:05 Mailing 2

dinsdag 12 juni 2018

00:05 - 00:05 Mailing 3

Praktische info

Adres VOV lerend netwerk vzw
Jozef Wautersstraat 3
2600 Berchem (Antwerpen)
Kostprijs € Gratis voor VOV-leden

Dit event is gratis, maar enkel toegankelijk voor leden. 

Type Enkel voor leden
Extra informatie

We gaan online verder met dit netwerk: er zullen dus GEEN fysieke bijeenkomsten zijn, maar via mailings, hangouts en een LinkedIn groep werken we verder rond dit thema. 
Wil je graag meedoen? Dat kan!
Gewoon inschrijven via de knop hieronder, en dan ontvang je op 3 mei de eerste mail.