Global Sentiment Survey: VOV stemt mee, BeNe resultaten worden toegelicht

10 april 2025 in
VOV Lerend Netwerk, Walter Schroven
| Nog geen reacties

Naar jaarlijkse gewoonte werden ook dit jaar de resultaten van de Global Sentiment Survey kenbaar gemaakt. De GSS stelt 1 centrale vraag: wat wordt in 2025 hot in L&D?

Omdat er vanuit Vlaanderen opvallend matig werd geantwoord op deze survey, zette VOV lerend network hier mee zijn schouders onder. Met success, het aantal Vlaamse reacties verdriedubbeld! Donald Taylor komt dan ook met plezier de antwoorden toelichten tijdens het VOV & Develhub jaarcongres. 

VOV & Develhub Jaarcongres 2025

Donald H. Taylor is dit jaar één van de keynote sprekers op het VOV & Develhub Jaarcongres.
Benieuwd naar zijn inzichten? Schrijf je nu in en verzeker je plek.

Schrijf je in


Kan je zolang niet wachten? Lees hier de conclusies van de enquete

Download hier de volledige rapport.
 

AI in L&D: tussen sentiment en strategische keuze

Toen Donald Taylor begin 2024 het voorwoord schreef voor de jaarlijkse L&D Global Sentiment Survey, deed hij iets wat hij zelden doet: hij voorspelde dat de interesse in artificiële intelligentie zou afnemen. De explosieve stijging van AI naar de top van de lijst in 2024 moest wel eenmalig zijn, dacht hij.  In zijn voorwoord van de GSS van 2025  geeft hij toe dat hij het het mis had. Respect!

De resultaten van de editie 2025 zijn immers duidelijk. AI staat opnieuw met stip op nummer één, met een nóg groter aandeel stemmen dan het jaar ervoor. De interesse blijkt niet alleen structureel, maar zelfs groeiende. Dat dit meer is dan een hype, blijkt ook uit de drie andere onderwerpen die dit jaar significant stijgen: allemaal hebben ze te maken met de waarde van L&D aantonen.

L&D is vandaag dus niet enkel bezig met het hoe van leren, maar steeds meer met het waarom. Er is een duidelijke verschuiving van operationele vragen naar strategische bekommernissen. Hoe kunnen we échte waarde leveren? Hoe maken we impact zichtbaar? En hoe speelt AI hierin een rol?

De conclusie van het rapport maakt die strategische keuze nog scherper. AI wordt terecht een ‘General-Purpose Technology’ genoemd – een technologie met brede, maatschappijveranderende impact, vergelijkbaar met de stoommachine of het internet. In heel wat landen – ook waar aanvankelijk twijfel heerste, zoals Ierland en Brazilië – staat AI nu helemaal bovenaan de agenda. Niet alleen als hulpmiddel om leermateriaal te maken, maar stilaan ook als katalysator voor organisatiebrede transformatie.

Het rapport van Global Sentiment Survey biedt geen antwoorden, maar wél inzichten en prikkelende vragen. Die zijn meer dan welkom. Want als L&D echt het verschil wil maken, moeten we durven kiezen voor een toekomst van invloed. En dat vraagt meer dan tools – het vraagt lef, visie en samenwerking.

Donald H. Taylor - Lead researcher, L&D Global Sentiment Survey


Toch blijft de uitdaging groot. De meeste L&D-afdelingen gebruiken AI nog vooral voor contentcreatie. Slechts een handvol zet het in voor concrete businessproblemen. En nog minder organisaties bouwen echt aan de noodzakelijke readiness: in AI, in L&D én in de bredere organisatie. Want wie AI strategisch wil inzetten, moet beschikken over meer dan tools – je hebt inzicht nodig in prestaties, data, en bovenal sterke relaties met de business.

Het beeld van de aeolipile van Heron van Alexandrië – een draaiende bol aangedreven door stoom, eeuwen genegeerd als curiositeit – dient als krachtige metafoor. Ook AI kan een amusant speeltje blijven dat vooral efficiëntie oplevert bij het maken van leerinhoud. Maar wie die weg kiest, riskeert irrelevant te worden. De echte impact ligt in het verbinden van AI met organisatiedoelen, in het werken met data, en in het tonen van waarde.

De vraag is dus niet of AI belangrijk wordt voor L&D. Die keuze is al gemaakt door duizenden stemmen wereldwijd. De echte vraag is: wat gaan wij ermee doen? Zien we AI als een kans om als L&D onze invloed te vergroten? Of blijven we vasthouden aan het vertrouwde handwerk, met het risico de boot te missen?

Het rapport van Global Sentiment Survey biedt geen antwoorden, maar wél inzichten en prikkelende vragen. Die zijn meer dan welkom. Want als L&D echt het verschil wil maken, moeten we durven kiezen voor een toekomst van invloed. En dat vraagt meer dan tools – het vraagt lef, visie en samenwerking. Aldus Donald Taylor


VOV Lerend Netwerk, Walter Schroven 10 april 2025
Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten