Boomers, millennials en Gen Z op dezelfde werkvloer: dat kan wel eens clashen. Hoe zorg je ervoor dat jongeren zich niet onbegrepen voelen? En hoe motiveer je hen om actief deel te nemen binnen de organisatie en aan opleidingen? VOV legde haar oor te luisteren op Learning Technologies 2024 en deed heel wat interessante inzichten op tijdens de keynote van Thimon de Jong...
Van 16 tot en met 17 april zakte VOV lerend netwerk samen met een delegatie L&D'ers uit België en Nederland af naar het Verenigd Koninkrijk voor Learning Technologies 2024. Met maar liefst 85 learning professionals bezochten we er de beurs en de conferentie. Uiteraard kwamen we met heel wat nieuwe inzichten weer naar huis. We delen er graag enkele met jou!
Zo woonde team VOV de conferentiesessie van Thimon de Jong bij, lector aan de Universiteit van Utrecht en oprichter van WHETSTON, een denktank rond menselijk gedrag in de toekomst en maatschappelijke verandering. Thimon opende de tweede dag van Learning Technologies met een keynote over jongeren en de multigenerationele werkvloer.
Gen Z en mentaal welbevinden
Nog nooit was de kloof tussen verschillende generaties zo groot. Millennials zetten zich af tegen boomers en ook Gen Z denkt en gedraagt zich fundamenteel anders dan eerder genoemde generaties. Dat kan wel eens voor een clash zorgen wanneer deze drie groepen zich op de werkvloer begeven, stelde Thimon de Jong.
Vervolgens zoomde hij in op de invloed van de maatschappelijke context op hoe jongeren denken en zich gedragen. Zo leven we vandaag de dag in een 'polycrisis': een staat van constante, elkaar opvolgende en overlappende crisissen. De manier waarop we als mens beslissingen nemen in een polycrisis is anders dan in 'gewone tijden', of tijdens een enkele crisis zoals Covid-19.
Vooral jongeren dragen hier de gevolgen van. Het merendeel van de jongeren ervaart angst en denkt op een negatieve manier over de toekomst volgens de Jong. Dat zorgt ervoor dat Gen Z vooral gefocust is op het nu en zich minder bezig houdt met ontwikkeling(en) op lange termijn.
De leeftijdsgroep die hier het minst onder lijdt, zijn de 40 tot 55-jarigen volgens Thimon de Jong. Zij groeiden op in een heel andere context: eentje waarin de (wereld)problemen schaarser waren en zich altijd hebben opgelost. Zij denken over het algemeen dus positiever en zijn eerder doorzetters. Hun levensvisie botst dan ook wel eens met die van jongeren en omgekeerd.
Leervoordelen op korte termijn en denk als een influencer
Hoe ga je hier nu mee om? We leven vandaag de dag in een Mental Health Economy, stelde Thimon de Jong: een economie waarin je competitief voordeel haalt uit het verbeteren van het mentaal welbevinden van klanten (of lerenden).
Daarbij is het erg belangrijk dat je onderzoek doet naar het mentaal welbevinden van je klanten of lerenden. En op basis van de onderzoekscijfers ook echte verandering doorvoert in je bedrijf. Wil je Gen Z meekrijgen? Focus dan op leervoordelen op korte termijn, suggereerde Thimon de Jong.
Bovendien is het belangrijk om niet alleen leeroplossingen te promoten door early adopters in de schijnwerpers te plaatsen en emotionele argumentatie te gebruiken, maar ook door aanwezig te zijn op de platformen die je implementeert. Zoals influencers aanwezig zijn op TikTok en Instagram, met andere woorden. Thimon raadde het aan om onderzoek te doen naar de manier waarop influencers communiceren, welke technieken ze gebruiken, hoe ze spreken enzovoort. Verticaal filmen in plaats van horizontaal? Je kan het maar proberen!
Reverse mentoring en youth boards
Jongeren willen vandaag de dag meer inspraak en beslissingsrecht op de werkvloer volgens Thimon de Jong. Het is nochtans niet altijd even gemakkelijk om onervaren werknemers hierin tegemoet te komen. Hij gaf verschillende manieren om daarmee om te gaan.
Bij reverse mentoring kan je input vragen aan jongeren over bijvoorbeeld het verbeteren van mentaal welbevinden op de werkvloer. Of het adopteren van nieuwe technologieën. Kortom: zaken waar ze van nature in mee zijn.
Uiteraard is het volgens de Jong niet alleen de bedoeling dat oudere generaties leren omgaan met Gen Z. Maar ook dat Gen Z begrijpt op welke manier de andere generaties denken en handelen. Deze groepen zullen niet opeens gaan denken en handelen zoals de andere. Daarom is het belangrijk om begrip te hebben en ruimte te maken voor elkaar.
Vervolgens stelde Thimon de Jong voor om youth boards samen te stellen: een adviesraad van jongeren die parallel op dezelfde uitdagingen werkt als de 'gewone' directie of adviesraad. Zo kan je jongeren stimuleren om mee te denken, hun ideeën naar voren te brengen en samen te werken met de meer ervaren generatie(s) op de werkvloer.
LT24UK: De multigenerationele werkvloer