Het geheim van een succesvolle e-learning: de do’s en don’ts van Joke Hollants

28 januari 2023 in
VOV lerend netwerk vzw
| Nog geen reacties

Bij VOV trappen we het L&D-jaar af door terug te keren naar de basis. In januari nemen we dan ook leerstrategieën, -beleid en -visie onder de loep. Zo vroegen we Joke Hollants, Adviseur Digitale Vaardigheden bij d-teach, wanneer e-learnings binnen een leerstrategie passen, welke fouten je best vermijdt en wat een e-learning dan juist tot een succes maakt. “Een goede e-learning levert real-life situaties, case studies, hands-on-informatie enzovoort in verhaalvorm aan, zodat werknemers hun werk beter kunnen doen”, aldus onze gesprekspartner.

Joke Hollants begon 10 jaar geleden met het maken van e-learnings. Al gauw kruiste haar pad dat van Lieselot Declercq, mede-oprichter van d-teach. Bij de eerste online school van België stroomden toen ook vragen van bedrijven naar asynchrone trainingen binnen. Met Joke Hollants werd d-teach online training opgericht. Daar streven ze ernaar e-learnings didactisch te onderbouwen zodat er bij cursisten weldegelijk iets blijft hangen.

Joke: “We willen mensen zelfredzaam maken bij het creëren van e-learnings met onze train de traineraanpak. Mijn expertise zit voornamelijk in het creëren van asynchrone modules, maar ook in het adviseren bij en reviewen ervan. De mensen die bij ons komen aankloppen, hebben meestal al een e-learning, platform of tool. Vaak zijn zij ermee gestart ten tijde van Covid-19, maar komen ze nu tot de conclusie dat het niet goed werkt of dat het niet genoeg gebruikt wordt. Een goede e-learning levert nochtans real-life situaties, case studies, hands-on-informatie etc in verhaalvorm aan, zodat werknemers hun werk beter kunnen doen.”

In dit artikel schijnt Joke Hollants haar licht op de belangrijkste do’s en don’ts van het creëren van een succesvolle e-learning.

Don’t: maak er een digitale brochure van

Joke: “Eén van de meest gemaakte fouten die we terugzien, is dat e-learnings worden vormgegeven als een ‘digitale brochure’: een kennisdump die even goed een pdf had kunnen zijn. In dit geval wordt er vertrokken vanuit de bestaande kennis van de mensen die de module gebouwd hebben en niet vanuit de vraag wat de deelnemers ermee moeten kunnen aanvangen aan het einde van de rit. Bovendien is een e-learning een ervaring waarbij ‘emotionele haakjes’ gebruikt worden om het publiek mee in het verhaal te trekken. Storytelling is dus een belangrijk onderdeel van een goede e-learning module.”

Do: vertrek vanuit de ‘what’s in it for me’ van de deelnemers

Joke: “Een e-learning moet ervoor zorgen dat het werk van de deelnemers gemakkelijker, efficiënter, veiliger,… gaat. Het moet dus relevant zijn. Denk voordat je aan een e-learning begint goed na over het probleem dat je ermee wilt oplossen. Want een e-learning is niet zomaar dé oplossing voor elk probleem. Bij d-teach steunen we zeer sterk op het action mapping model van Cathy Moore. Gaat het probleem om weten of kunnen? Dan kan een e-learning een oplossing zijn. Gaat het over een contextprobleem of over een motivatieprobleem? Dan kijk je misschien best verder. E-learnings worden ook pas interessant als je met een groot en verspreid dan wel een onregelmatig publiek zit. En met materie die vaak herhaald moet worden op verschillende tijdstippen, zoals onboardings. Verder helpen e-learnings vooral om mensen het grotere verhaal te laten zien, niet elk detail van een proces.”

Don’t: maak er een kopie van een face-to-face training van

Joke: “Je voelt het meteen wanneer een e-learning een zuivere kopie is van de powerpointpresentatie van een face-to-face training. De e-learning volgt dan een zeer schoolse structuur, vaak met blokjes theorie en op het einde een paar vragen of een case study. Tijdens face-to-face trainingen wordt er echter op een heel natuurlijke manier omgesprongen met deze informatie. Er worden verhalen verteld rond wat er op de PowerPoint te zien is. Dat wordt echter vaak vergeten in e-learnings. De case studies, de vragen, de quiz moeten in e-learnings bovendien naar voor gebracht worden om mensen mee te nemen in je verhaal. Laat de deelnemers denken als je een e-learning maakt, vermijd het zuiver vertellen. Let them think!

Do: vul e-learnings aan met ander materiaal

Joke: “Een e-learning zet je tot slot best naast ander didactisch (online) materiaal. Het is niet de bedoeling om er alles in te proppen. Bovendien zijn e-learnings moeilijk doorzoekbaar. Andere online materialen zoals brochures, flowcharts, checklists, how to-filmpjes etc zijn een goede aanvulling waarnaar snel teruggegrepen kan worden als een probleem of vraag zich voordoet.”


Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten