Recensie: Evidence-based trainen - Karin de Galan en Peter Baggen

25 november 2024 in
Recensie: Evidence-based trainen - Karin de Galan en Peter Baggen
VOV Lerend Netwerk
| Nog geen reacties

Iedere trainer wil leuke én effectieve trainingen geven, met maximaal resultaat voor de deelnemer. Train-de-trainer Karin de Galan en onderzoeker Peter Baggen hebben hun krachten gebundeld en combineren praktijk met wetenschap. In Evidence-based trainen delen zij al hun inzichten om niet steeds betere, maar direct de meest effectieve én leukste trainingen neer te zetten. VOV-lid Vicky Hugelier las het boek voor ons en pende een enthousiaste review neer.



Auteur: Vicky Hugelier


Evidence-based trainen doet denken aan de vroegere boeken van Karin de Galan, zoals 'Van deskundige naar Trainer'. Daarnaast ook aan 'De trainingsachtbaan' van Arie Speksnijder

Het boek gaf mij een verklaring van waarom sommige van mijn opleidingen zo succesvol zijn. Ontdekken welke principes het succes onderbouwen, was heel verrijkend. Zoals Karin de Galan zelf zegt: zij is vertrokken vanuit de praktijk, net zoals ikzelf. Albert Bandura (grondlegger van de sociaal-cognitieve leertheorie, nvdr) is vertrokken vanuit wetenschappelijk onderzoek. De combinatie van de twee is zo krachtig. 

Ondanks het feit dat ik de 4 fasen uit het boek al implementeerde, hebben de 44 slimme interventies gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek me veel ideeën gegeven om mijn opleidingen nog beter te maken. Het boek is heel vlot geschreven, met handige herhaling in de vorm van een checklist, wat ervoor zorgt dat je bijna automatisch de link legt met de praktijk. Zelden een boek gelezen waarbij ik direct het geleerde kon implementeren en het effect hiervan ook direct merkbaar was.

Een verfrissende kijk op het leren van vaardigheden 

Dit is een van de inzichten die ik meenam uit het boek. Het leren van vaardigheden gebeurt volgens Bandura in 4 fasen en in alle fasen spelen mentale voorstellingen een rol. Zonder dit mentale plaatje loopt het leren minder efficiënt. En het is zo simpel als starten met een demonstratie om dit te bewerkstelligen. Een mooie bevestiging waarom de demo's in mijn opleiding presentatietechnieken zo'n verschil maken. 

Lees verder onder de afbeelding.
Afgebeeld: Vicky Hugelier met het boek Evidence-based trainen.

Volgens Albert Bandura begint leren sociaal en eindigt het individueel. Dit is het omgekeerde van wat we vaak in de praktijk zien (individueel starten met e-learning en dan sociaal, klassikaal oefenen). Het principe dat Bandura beschrijft, had ik zelf toegepast in mijn opleiding presentatietechnieken. We starten sociaal door de technieken te leren a.d.h.v. demo's en aanvullende uitleg. Ze oefenen samen en ontvangen en geven feedback. Daarna gaan ze individueel aan de slag in hun eigen omgeving (+ begeleiding). Ik heb bewust voor deze opzet gekozen en na het lezen van het boek begrijp ik nu dat ik de fasen die Bandura beschrijft onbewust heb toegepast. Verklaart ongetwijfeld het succes van de opleiding ;-) 

Minimale aanpassing, groot effect

Werken vanuit de praktijk is heel waardevol en het toevoegen van evidence-based wetenschappelijk onderzoek is krachtig. Ik ben altijd bereid om kritisch te zijn voor mijn eigen werkwijze, maar ik deed het zelden via wetenschappelijk onderzoek. Mijn buikgevoel en ervaring is een sterke troef gebleken, maar de conclusies uit deze evidence-based interventies verklaarden zoveel en maakten een nog betere aanpak mogelijk. Minimale aanpassing met een groot effect.

Ik raad het boek natuurlijk aan voor iedereen die opleidingen ontwikkelt. Maar misschien nog meer voor wie de opleidingen geeft. De onderzoeken in het boek met de interventies als conclusies verklaren immers het grote succes van die kleine nuances die het verschil maken. Een ontwikkelaar kan hier wel rekening mee houden, maar uiteindelijk is het de opleider zelf die het goed moet toepassen

Lezen hoe de experimenten werden opgezet, is bijna automatisch een handleiding van hoe het wel en niet moet. Anderzijds zou het fijn zijn als managers ook dit boek zouden lezen. Het zou onze job als L&D'ers aangenamer maken omdat we de werknemers op een meer natuurlijke en efficiëntere manier zouden kunnen helpen. Maar misschien kunnen we wel starten met de opleidingen zo te ontwikkelen volgens de principes in het boek. Ons eigen experiment opzetten binnen de bedrijfscontext en hen op die manier overtuigen van het positieve effect. Dan wordt het boek voor hen ook het verklarende bewijs van het succes ;-)


Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten