Christophe Benoit, Onderzoeker van het Kenniscentrum Artificiële Intelligentie aan de Erasmushogeschool Brussel en tevens VOV-bestuurslid, opende de VOV-Pitstop van 13 juni (in samenwerking met EdTech Station) met een sessie over het gebruik van ChatGPT in L&D. Wat kunnen we er nu al mee? Hoe kunnen we onze houding tegenover de technologie verbeteren? En wat betekent het voor toekomstige generaties?
Nadat Bert Van Thilborgh tijdens de voorafgaande Book & Breakfast een onderscheid maakte tussen trendwatchers en trendsurfers, omschreef Christophe Benoit zijn rol binnen de EHB als die van trend deployer - een onderzoeker die technologieën omzet in bruikbare toepassingen.
Tijdens zijn presentatie onthulde Benoit dan ook enkele manieren waarop Learning & Development professionals generatieve AI zoals ChatGPT kunnen benutten:
Bevraag het als Google: GenAI kan als een zoekmachine worden gebruikt. Het stellen van vragen aan ChatGPT en het verkennen van de gegenereerde antwoorden kan een waardevolle leerervaring zijn.
GenAI als trainer: beschouw ChatGPT als jouw persoonlijke trainer. Vraag het bijvoorbeeld om je kritisch redeneren aan te leren en je prestaties te evalueren.
Automatiseer je trainingsprogramma: programmeer met de API van ChatGPT en automatiseer je trainingsprogramma om zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Automatisatie in L&D: AI zal de snelheid verhogen, vooral in Learning & Development. Hiertoe haalde Christophe Benoit het idee van een flipped classroom aan, waarbij er meer docenten zijn dan studenten. ChatGPT heeft immers de kennis van 1000 professoren in pacht.
ChatGPT: bullshit of geen bullshit?
Om een oordeel te vellen over ChatGPT, riep Christophe Benoit op om vooral even te wachten en de technologie eerst en vooral te leren gebruiken. Velen hebben immers hoge verwachtingen van ChatGPT en zijn dan teleurgesteld wanneer ze zien dat het nog fouten maakt. Mensen maken immers ook fouten, redeneerde Benoit, maar zijn daarom niet per definitie waardeloos.
Verder ziet Benoit twee belangrijke evoluties. Zo zal de focus verschuiven van kennis naar skills. Kennis zal niet onbelangrijk worden, maar ChatGPT en andere vormen van GenAI zullen over de kennis van heel veel mensen beschikken. Daarom zullen mensen niet meer bang moeten zijn om iets te ondernemen omdat ze niet genoeg kennis hebben. Het zal er net om gaan wat je ermee kan. Daarom is het zo belangrijk om met ChatGPT te leren werken, om de beperkingen en de kracht ervan te leren kennen, aldus Benoit.
De tweede belangrijke evolutie is de snelheid waarmee werk gedaan kan worden. Wie gebruik maakt van ChatGPT zal tot zes keer sneller kunnen werken.
De volgende generatie
Christophe Benoit keek ook naar de volgende generatie op de arbeidsmarkt - Gen Z. Een cruciale generatie waarover we moeten nadenken. Met de opkomst van GenAI en de snelle ontwikkeling van technologie, rijst de vraag of er in de toekomst nog iemand zal zijn die de jongere generaties iets kan bijbrengen. Daarom zal de rol van de L&D'er volgens Christophe verschuiven van kennisoverdrager naar inspirator. Van onderwijzer naar coach.
Tips voor het gebruik van ChatGPT
- Geef ChatGPT een naam, zoals 'George'; zo ben je sneller geneigd om met ChatGPT in interactie te gaan in plaats van het te gebruiken zoals Google.
- Ga in dialoog met ChatGPT; het is een conversationeel model waarmee je een gesprek moet voeren om optimale resultaten te behalen.
- Let op correctheid; ChatGPT kan fouten maken. Stel jezelf dus kritische vragen en blijf alert voor foutieve informatie.
- Bekijk ChatGPT als een mens; als je erover nadenkt en ermee converseert zoals met je collega, wordt de succesfactor groter.
- Ga op koffie met ChatGPT; zet jezelf elke dag een kop koffie en neem de tijd om de technologie te leren kennen.
GenAI voor Learning & Development Professionals - Pitstop verslag