September staat bij VOV in het teken van 'tools'. Zowel keynote speaker Mike Taylor als VOV-bestuurslid Mathias Vermeulen keken tijdens de Pitstop van 15 september 2022 naar de verschillende trends op de markt. Samen met digital nomad en managementconsultant Koen Blanquart bespraken we enkele dagen nadien de manier waarop de wereld transformeert, nu en in de toekomst. "Hybride werken is een maatschappelijk aanvaarde leugen; we zitten in een overgangsfase", stelt Blanquart.
Koen Blanquart schreef recent het boek Thuisvoordeel, waarin hij de voordelen van plaatsonafhankelijk werken belicht. Zowel voor werknemers als werkgevers. Nu bedrijven wereldwijd tot de conclusie komen dat hybride werken een grotere uitdaging blijkt dan gedacht, wint het boek aan populariteit. Bovendien verdiept Blanquart zich al 30 jaar in technologie en zet hij er als managementconsultant op in om het concurrentievoordeel van bedrijven wereldwijd te vergroten. VOV vroeg hem naar de verschuivingen die hij ziet op vlak van technologie en digitalisatie.
“Naar mijn mening zijn we in een vierde golf van digitale transformatie aanbeland”, zegt Blanquart. “De eerste golf deed zich voor in de jaren ‘90, met het ontstaan van SAP’s die het managen van bedrijfsprocessen versimpelden. In de jaren 2000 deed zich de tweede golf, de IT-revolutie, voor. Microsoft en Google Office werden uitgerold en email verving de faxmachine. De derde golf deed zich tussen 2008 en 2010 in de marketingsector voor: er ontstond een veelzijdige conversatie met de opkomst van sociale media. En vandaag is het de beurt aan human resources.”
Kan je dat even toelichten?
“HR staat vandaag de dag niet meer alleen. Mensen willen niet meer zomaar een job doen voor een degelijk salaris. Ze willen werken voor een bedrijf met een goed imago, een aangename bedrijfscultuur en goed management. Ze willen zich kunnen ontplooien en op een flexibele manier hun job uitoefenen. HR moet dus heel goed weten wat er leeft binnen het bedrijf, maar moet ook het bedrijf op de juiste manier in de arbeidsmarkt zetten. Daarvoor hebben ze nood aan realtime informatie over de belangrijkste assets van een bedrijf: het menselijk kapitaal. Wat leeft bij hen? Wat is het absorptievermogen? Hoeveel capaciteit voor change is er? Ook moeten ze een competitor analyse doen op de arbeidsmarkt: met welke bedrijven concurreren we hier? The war on talent is over: talent has won. Je moet talent overtuigen om voor jou te komen werken. Bovendien moeten HR-professionals zich realiseren dat met elke campagne, promotie en andere vormen van externe communicatie niet alleen klanten en leveranciers, maar ook toekomstige werknemers aangesproken worden. De huidige HR-processen moeten in dit licht herbekeken worden.”
Wat heeft dat met technologie te maken?
“HR-professionals moeten durven terugvallen op wat we geleerd hebben uit de vorige digitale transformaties. Rapportering, data analyse en personalisering kunnen immers ook door hen ingezet worden om problemen op te lossen op vlak van rekrutering én op vlak van learning en development. Bovendien zullen HR-professionals zich ook moeten bezighouden met community building enzovoort. De technologie hiervoor bestaat reeds. HR-professionals hebben dus meer en meer conceptuele kennis nodig van de elementen die in deze uitvoering kunnen ondersteunen.”
Welke technologieën zie jij in deze context verder evolueren?
“We hebben eindelijk de industriële revolutie verlaten en hoeven niet meer van 9 tot 5 te werken vanuit hetzelfde kantoor of in dezelfde fabriek. Maar we zijn ook nog niet aanbeland in het volgende tijdperk, waarin mensen creatiever en flexibeler kunnen werken. Het valt dus af te wachten welke technologieën écht zullen opkomen. Worden we in de toekomst ondersteund door AI of VR, wie zal het zeggen? We zitten opnieuw in een overgangsfase en zullen opnieuw (van elkaar) moeten leren. Artificiële Intelligentie zal volgens mij wel een steeds grotere rol spelen in het verwerken van data, maar ook in het vergemakkelijken en ondersteunen van het werk van kenniswerkers.”
Deze digitale transformatie lijkt ons ook een zeer mensgerichte transformatie. Klopt dat?
“Het draait inderdaad meer dan ooit om het menselijk aspect. We zijn met technologie naar mijn mening ver genoeg gevorderd om nu naar het menselijk kapitaal te kijken: waar heb ik mensen nodig en waar zet ik hen op de juiste manier in? En waar niet meer, omdat technologie het wel alleen kan? Bedrijven hebben hun mensen net zo hard nodig als de 230 volt die een computersysteem onderhoudt. En ze zullen hen dus moeten respecteren zoals ze technologie respecteren. In welke omstandigheden opereren je mensen het best? Thuis of op kantoor? Bij 19°C of bij 20°C? De relatie tussen werknemers en werkgevers moet dan ook geïndividualiseerd worden, want we komen helaas niet met z’n allen uit dezelfde fabriek gerold. Hoe? Door gebruik te maken van bestaande AI, rapporterings- en dataverzamelingstechnieken kunnen jobs, vacatures en werkomstandigheden gepersonaliseerd worden. Zoals dat ook in de marketing gebeurt.”
Tot slot: wat zijn jouw favoriete tools van het moment?
“Otter.ai is een transcribing tool, voorlopig enkel in het Engels beschikbaar, die me heel veel tijd bespaart. Verder is Slack mijn favoriete samenwerkingstool, want het integreert met alles. Streak gebruik ik om emails in Gmail te categoriseren en op te volgen. En Dropbox gebruik ik ook al jaar en dag, omdat het, anders dan iCloud en Google Drive, nergens aan gebonden is.”
Koen Blanquart: “We hebben de industriële revolutie verlaten, maar zijn nog niet in het nieuwe tijdperk aanbeland”