L&D specialist: Wie? Hoe? Wat? Waar?

10 april 2025 in
L&D specialist: Wie? Hoe? Wat? Waar?
VOV Lerend Netwerk
| Nog geen reacties

L&D specialist: Wie? Hoe? Wat? Waar?

Mijn CV staat vol Engelse benamingen. Taalpuristen en collega's uit Werving & Selectie fronsen vast bij functietitels zoals Learning Consultant, Learning Architect en Learning & Development Specialist. What's in a name?!

Voor een beginnende L&D'er kan het onderscheid moeilijk zijn. Werkgevers vullen ze ook anders in. Laten we dus kijken naar de inhoud: waar verschillen ze en waar komen ze overeen?

De Learning & Development Specialist – wat doet die eigenlijk?

Kort gezegd is dit de opleidingsverantwoordelijke, het doelpubliek van VOV. Maar deze functie is geëvolueerd. Vroeger draaide het om opleidingen organiseren. Teamleader X had probleem Y, en de L&D'er kocht een training of coaching in.

Vandaag is de rol strategischer. Talentontwikkeling moet de bedrijfsstrategie versterken. Waar wil de organisatie over vijf jaar staan, en welke competenties zijn dan nodig? De L&D'er moet netwerken, zowel intern als extern. Over het muurtje kijken.

Dit vraagt meer dan organisatorisch en administratief talent. De L&D'er moet assertief zijn: "Sorry, Teamleader X, maar jouw vraag sluit niet aan bij de organisatiedoelen." Hij moet uit zijn kot komen, luisteren naar noden en durven doorvragen. Overkoepelend kijken naar gedeelde competenties en ambitie tonen bij Directie om tijd en budget te krijgen.

VOV-Pitstop: Connecteren over silo's heen - een dag in het leven van een L&D'er

L&D'ers kunnen vele  rollen opnemen. Maar één ding hebben ze allemaal gemeen: elke L&D'er heeft nood aan een sterk netwerk en duurzame (interne en externe) relaties.
Wil je er graag bij zijn, schrijf je vandaag dan zeker in!

Schrijf je in


De Learning Architect – meer dan Instructional Design

Wat maakt een opleiding effectief? Is opleiding altijd de oplossing? Hoe vertraag je de fameuze Ebbinghaus-curve?

Ook deze rol wordt strategischer. Tijd, geld en personeel zijn beperkt. Hoe maak je met minimale middelen maximale impact? Door leerinterventies te combineren en competenties projectoverschrijdend in te zetten. Dat vraagt een bredere analyse en soms zelfs ontwikkeling zonder alle antwoorden al te hebben. Een goed begrip van de bedrijfsstrategie is essentieel.

De consultant – tussen kwaliteit en klantverwachting

Als consultant wil je kwaliteit en impact, maar klanten vragen vaak enkel een kort afgebakend product: een droge click-and-point e-learning over veiligheidsregels. Zij vragen, jij draait. Op korte termijn werkt dat prima: hoge klanttevredenheid, positieve smile sheets.

Maar blijft die tevredenheid? Wat als klanten merken dat hun vraag slechts een kort effect heeft? En ze de schuld bij jou leggen (hallo, Fundamental Attribution Bias)?

Functietitels? We hebben elkaar nodig

We groeien in elkaars vakgebied. Samen nemen we de juiste beslissingen en creëren we kwalitatieve leeroplossingen. En vooral: we delen dezelfde passie voor leren en ontwikkelen. Soms verliezen we dat uit het oog, terwijl het net onze drijfveer is.

Ik ben benieuwd welke rollen nog zullen samensmelten. Misschien die van Knowledge Manager, Strategic Workforce Planner of Talent Development Lead?

Hoe verhouden deze rollen zich binnen jouw organisatie? Lijkt het een logische verdeling?

Deel je verhaal!

Wil je meewerken? Heb je een praktijkcase, een toekomstvisie of een lesson learned. Neem contact op en ontdek hoe jouw verhaal in de pitstop past.

Contacteer ons​​​​




L&D specialist: Wie? Hoe? Wat? Waar?
VOV Lerend Netwerk 10 april 2025
Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten