Eén leerplatform of één leertool is vaak niet de oplossing voor de verschillende uitdagingen rond opleiding en ontwikkeling van medewerkers. Het succes blijkt te zitten in de combinatie van verschillende tools en software binnen een groter leerecosysteem. Maar ook dat brengt moeilijkheden met zich mee. Tijdens de laatste VOV-Pitstop van 2024 brachten we verschillende aanbieders van leertools hierover met elkaar in gesprek.
De laatste VOV-Pitstop van 2024 stond helemaal in het teken van leerplatformen en authoringtools. In de voormiddag doken we in de mogelijkheden van, maar ook in de frustraties rond Learning Management Systemen en andere leertools. We zagen hoe belangrijk het is om eerst de eigen processen, vereisten en projecten in kaart te brengen voordat je aan een LMS-implementatie begint. Verder leerden we voorbij de marketingclaims van leveranciers kijken en ontdekten we hoe we best met hen in gesprek gaan om de juiste partner te vinden voor het juiste project.
Een opvallende conclusie die tijdens deze inspirerende voormiddag getrokken werd: één leerplatform of één leertool is niet dé oplossing. Het succes van digitale leerplatformen binnen de organisatie zit ‘m net in het combineren van verschillende tools en software binnen een groter leerecosysteem. Daarom brachten we Carl Boel (Dexr, XR), Paulien Lobeau (FLOWSPARKS, digital learning), Erik Janssen (LesLinq, microlearning), Ruud Dullens (BlueTea, gamebased learning) en Steven Hendrickx (GO! onderwijs) samen aan tafel.
Lees verder onder de afbeelding.
Afgebeeld v.l.n.r.: Carl Boel, Pauline Lobeau, Erik Janssen, Steven Hendrickx, Ruud Dullens en Walter Schroven.
Want hoe creëer je nu zo’n ecosysteem? Waar liggen de moeilijkheden? En wat zijn de voordelen van elke tool binnen het groter geheel? Er kwam een interessant gesprek op gang over de toekomst van leren, verschillende leervormen binnen de organisatie én het belang van data-uitwisseling tussen verschillende tools.
Voor elke kennisbehoefte een leervorm?
Het was Ruud Dullens die met een belangrijke nuance kwam tijdens het rondetafelgesprek. “Er is een verschil tussen leren en educeren wanneer je digitale tools gebruikt”, stelde hij. “Het gaat er niet om dat de lerende kan aantonen dat-ie op basis van een digitale opleiding een onderwerp gezien heeft. Het gaat erom dat-ie ander gedrag stelt.”
Carl Boel valt hem bij: “Simulatieonderwijs is op dat vlak de oplossing. Virtuele omgevingen of simulaties zijn een goeie manier om in een realistische setting in te spelen op verschillende situaties. Hier gaat het niet over kennis, maar over gedrag. Ik zal trouwens nooit iemand aanraden om een opleiding boekhouden in VR te doen. Daarvoor zijn er genoeg andere tools om te gebruiken.”
“Je moet eigenlijk denken in leervormen”, benadrukte Ruud. “Bij elke kennisbehoefte past een leervorm en daaronder horen verschillende leertools.”
Lees verder onder de afbeelding.
Afgebeeld: Ruud Dullens en Walter Schroven tijdens het rondetafelgesprek.
Voor elke leernood een andere tool? Dat zal geld kosten, modereerde VOV-Community Manager Walter Schroven. Daarbij: moeten medewerkers dan met 27 verschillende tools kunnen werken?
“Vergeet niet om naar je organisatie te kijken”, wierp Carl Boel op. “Als je medewerkers nog worstelen met Excel bijvoorbeeld, begin dan niet met VR. Kijk dus goed naar de business case en ga na wat er past bij je organisatie.”
“Ook kijken naar de doelgroep is belangrijk”, viel Paulien Lobeau bij. “Je moet goed weten wie zij zijn om op basis daarvan de juiste tools te kiezen.”
Moet alles digitaal?
Wie aan de toekomst denkt, ziet de mens meer en meer vergroeien met technologie. De jongere generaties, die aan hun smartphone vastgelijmd zitten, lijken daar de voorbode van. Paulien Lobeau verzachtte die stelling een beetje: “Ik merk dat die tendens van ‘alles digitaal’ teruggeschroefd wordt. Dat er meer ingezet wordt op het sociale aspect van leren en blended trajecten.”
Steven Hendrickx viel dit bij: “Ook in het onderwijs proberen we in te zetten op gepersonaliseerd sámen leren.”
“Nochtans kan je toch ook mensen online samenbrengen”, merkte Carl Boel op. “De MOOCs (Massive Open Online Courses, nvdr) waren misschien niet zo’n groot succes, maar er zijn onderzoeken die aantonen dat mensen digitaal samenbrengen met avatars ook effectief is. Verder is het een verkeerde veronderstelling dat wie met TikTok om kan, ook veel digitale vaardigheden heeft. Ook jongeren moeten dus nog met digitale tools leren werken.”
Wat met data-uitwisseling in ecosystemen?
Steven Hendrickx vertelde tijdens het rondetafelgesprek over de struggle die het onderwijs voert met de digitalisering. Veel leerkrachten zijn binnen het GO! onderwijs immers vrij om te kiezen welke tool ze gebruiken. Maar omdat al die verschillende tools niet op elkaar zijn afgestemd, brengt dat een enorme administratieve last met zich mee. Bovendien is het uitwisselen van data tussen die verschillende tools niet evident.
“Elke tool fungeert als een mini-LMS dat zelf data bijhoudt”, stelde hij. “Maar daardoor hebben we geen zicht op al die data. Ik pleit dus voor een LMS in het midden, waar andere tools aan gekoppeld kunnen worden.”
Tijdens de VOV-Pitstop zagen we twee interessante cases die aantoonden dat uitgebreide integraties en data-uitwisseling wél mogelijk zijn. The Learning Hub toonde hoe je een extensief leerecosysteem op poten kan zetten met verschillende, met elkaar geïntegreerde tools en (partner)platformen die leerdata uitwisselen. De collega’s van SupportSquare en Moodle / Eummena lieten zien hoe je via xAPI en LTI een XR Dashboard opzet, om VR-data te koppelen aan bestaande LRS en LMS-systemen.
Moraal van het verhaal, die meteen ook de conclusie van het rondetafelgesprek én de VOV-Pitstop omvat: het is beter om verschillende, kleine tools te gebruiken die doen wat ze moeten doen en die met elkaar geconnecteerd kunnen worden.
De uitdagingen van leerecosystemen: in gesprek over data-uitwisseling, leervormen en de toekomst van leren