Nieuwe leertechnologieën: de mogelijkheden en uitdagingen - Pitstop verslag

2 juli 2024 in
Nieuwe leertechnologieën: de mogelijkheden en uitdagingen - Pitstop verslag
VOV Lerend Netwerk
| Nog geen reacties

AR, VR, AI, XR,... Kan jij er nog aan uit? Tijdens de VOV-Pitstop van 16 mei 2024 doken we in opkomende technologieën in L&D en welke meerwaarde ze kunnen hebben binnen onze job. Stagiair bij Mensura Learn & Connect, Suheda Akbas, schreef opnieuw een uitgebreid verslag van de dag!

Auteur: Suheda Akbas

Op 16 mei kreeg ik opnieuw de kans om deel te nemen aan een VOV-Pitstop. Dit keer was het thema: "Adoptie van emerging tech & trends in L&D". Klinkt misschien heel nerdy en technisch, hè? Maar ik kan je alvast vertellen dat ik ontzettend veel heb bijgeleerd!

Een van de grootste namen binnen L&D was ook aanwezig: Donald H Taylor, speciaal overgevlogen vanuit Londen. Hij is de auteur van "Learning Technologies in the Workplace", afgestudeerd aan de Universiteit van Oxford, en ontving in 2016 een eredoctoraat van Middlesex University als erkenning voor zijn bijdrage aan de ontwikkeling van het L&D-vak. Donald heeft maar liefst 25 jaar ervaring (en organiseert jaarlijks het toonaangevende evenement Learning Technologies in Londen, nvdr)!

“Keep the human in the loop”

Donald stelde een prikkelende vraag aan het publiek: "Wat maakt je enthousiast en wat baart je zorgen in L&D vandaag?" Hierop volgden zowel bezorgdheden als opwinding. Een interessante casus die werd besproken, was die van Brickit. Deze app scant je blokjes en geeft je allerlei voorstellen van modellen om met jouw blokjes te maken. Ironisch hoe opwinding en zorg hand in hand gaan: het publiek was unaniem dat deze uitvinding ons in staat stelt méér ontwerpen te maken – terwijl de zorg ook kwam dat het onze creativiteit afnam. Die uren ontdekken met je legoblokjes was misschien net wat LEGO zo leuk maakte? 

Deze discussie zette direct de toon voor Donald’s uiteenzetting. Hij begon met het L&D-veld vandaag te bespreken. 

Door leertechnologieën en AI in te zetten, kunnen we het leren meer gepersonaliseerd en geoptimaliseerd maken én gaan opschalen. Tegelijkertijd kan het de creativiteit fnuiken. Bovendien loopt onze wetgeving steeds achter, waardoor we veel tijd in administratieve taken moeten steken – die tijd gaat dan niet naar innovatie

De oproep & bovenstaande discussie was duidelijk: hoewel technologie ons veel voordelen oplevert, moeten we steeds de mens in the loop houden om het kritisch denkproces te bewaken. 

AI zal onze job niet afnemen; maar onze job zal wel evolueren naar “managers van AI”. Zo worden kritisch denken, fouten spotten en nuancering toevoegen dé skills van de toekomst. Dat terwijl deze vaardigheden vandaag te weinig getraind worden in het onderwijs. 

De rol van de L&D-professional gaat hier een kerntaak spelen. Om mensen te verbinden in een individuele en collectieve purpose, terwijl ze op hun eigen talenten kunnen verder bouwen. Die doelzetting is erg belangrijk. Donald nam het voorbeeld van zijn eigen wereldbol erbij. Een wereldbol die hij in de jaren ’60 op de kop had getikt. En vooral: een wereldbol die nu al hopeloos verouderd is. Zelfs landen zijn niet stabiel. Je moet steeds vooruitkijken en meegaan met verandering

“If you’re on the status quo, you’re on a death march.”

Donald H Taylor


Hoe doe je dat dan binnen L&D? Als je kijkt naar de L&D-landschap, dan werd er 30 jaar geleden vooral gefocust op de content & delivery. Vandaag zijn er veel meer aspecten deel geworden van ons landschap: ook performance, data, skills en community. In al deze aspecten zie je AI al z’n intrede doen. Donald’s voorspelling was dat de volgende grote AI-doorbraak binnen coaching & mentoring zou komen. 

Hoe bereiden we ons als L&D'ers dan concreet voor op dit nieuwe landschap? Enkele cases gaven veel stof tot inspiratie:

  • AkzoNobel bijvoorbeeld stopte compleet met het bouwen van nieuwe cursussen. Elke trainingsnood wordt nu in vraag gesteld. “Wat wil je specifiek oplossen met training?” Op deze manier werd training niet alleen gereduceerd, maar werd de training die wél werd gegeven ook écht doeltreffend. 
  • De Railway Organization van de UK spreekt in hun training rapportages nergens over gevolgde opleidingsuren, maar over een reductie in vertragingsminuten. Dat is de échte belangrijke graadmeter voor de Railway Organization en dus spreekt ook hun L&D de taal van de business. Mogelijks kan onze NMBS daar nog iets van leren … 
  • CITI Bank lanceerde het programma “Work Smarter”. Dit programma was geen trainingsprogramma maar een netwerkingsproject waar collega’s leerden waar welke informatie en kennis wordt geborgd in de organisatie. Want: “The people who get stuff done, are the people with the relations”. 

Donald sloot af met een inspirerend bericht: "We can have a powerful impact, we just need to use it!"

De AI Lente

Na de inspirerende opening van Donald H Taylor volgden drie boeiende workshops.


Workshop 1: MbarQ met Simon Uytterhoeven

Simon Uyterhoeven besprak de evolutie van AI, vanaf de geboorte tot aan de huidige toepassingen. Wist je dat het eerste AI-domein al in 1956 ontstond, en niet pas sinds 2022 met ChatGPT? Denk maar aan de Turing Test

Hij duidde op het verschil tussen ChatGPT en CoPilot; waar je bij ChatGPT nog steeds alle informatie die je input naar de VS stuurt – en dit dus NIET GDPR-proof is! CoPilot zou dit wel zijn en is dus in se een veiliger systeem. 

Daarna toonde hij enkele coole cases waar ze bij MbarQ aan hebben meegewerkt: 

  • Zo gebruikt onze overheid nu AI in het dimona aanmeldingssysteem om fraude te detecteren op basis van verdachte patronen.
  • Bij ThermoFischer helpt AI de SDS-fiches op te maken door informatie te lezen en dan in Excel te gieten. 
  • FMCG gebruikt AI om RFP’s te lezen, een inschatting te maken van hoe marktconform de voorstellen zijn en alvast een eerste onderhandeling te doen. Op deze manier werd er al veel korting onderhandeld.  

Simon vertelde over de verschillende periodes in AI, zoals de AI Winter, AI Boom, een tweede AI Winter en de huidige AI Lente. Zijn boodschap was duidelijk: "Iedereen moet aan de slag met AI, anders mis je de boot."

Workshop 2: Management Novel met Bart Briers

Bart Briers belichtte een andere kant van AI: serious games. AI is een game changer en biedt talloze mogelijkheden. Wist je dat er dit jaar zelfs een film op basis van AI uitkomt? Deze workshop liet zien hoe AI niet alleen in bedrijfscontexten maar ook in entertainment een grote rol kan spelen.

Workshop 3: XR en VR met Carl Boel van Dexr

Carl Boel legde de verschillen uit tussen XR en VR:

  • Extended reality (XR) is de verzamelnaam voor VR, AR en MR. 
  • Virtual reality (VR) sluit je volledig af van de echte wereld. 

Tegenwoordig wordt VR gebruikt voor bijvoorbeeld brandblustechnieken en onboarding van nieuwe collega's. De technologie biedt nog veel onontdekte mogelijkheden! We moeten wel opletten met studies over “leertransfer” en de toegevoegde waarde van het gebruik van deze technologie binnen leren. A fool with a tool is still a fool – en dat tonen alle meta-analyses ook aan. Enkel wanneer de technologie wordt ingezet in functie van de leerdoelstellingen, kan het een meerwaarde bieden. 

Een manier om te weten wanneer het een meerwaarde kan zijn, is aan de hand van het SAMR-model: Substitution – Augmentation – Modification en Redefinition. 

Carl gaf ons volgende stappenplan mee: 

  1. Problem First: wat is het probleem dat je wil oplossen met XR? En is XR dan écht de goeie keuze? 
  2. Embedding: pas XR steeds in een breder leertraject in – gebruik het nooit solo. Op basis van meta-analyses blijkt dat XR inzetten nadat studenten al wat content hebben gekregen via les, e-learning of video een veel hoger leerrendement geeft dan andere combinaties. 
  3. Implementation: denk na over het praktische en logistieke aspect. Hoe ga je de hygiëne garanderen? Privacy? Security? Betrek daarom altijd vanaf het begin je IT-departement. 
  4. Backwards design: begin met je leerdoelstellingen en bepaal welke leerdoelstellingen via XR ondersteund worden. Je design moet learner-centered zijn, en niet technology-centered. 
  5. Data: welke data ga je capteren? Hoe ga je correcte analyses maken? Carl waarschuwde ons voor automatische koppelingen met het werknemersdossier: omdat de technologie nog te nieuw is, raadt hij af XR te gebruiken voor automatische accreditaties. 
  6. Privacy & Ethics: Denk eraan dat niet elke XR-hardware aan de EU-regels voldoet. Wanneer een VR-bril niet binnen EU is gemaakt, is hij waarschijnlijk niet GDPR compliant. 

Afsluiting met Christophe Benoit

De dag werd afgesloten met een inspirerende lezing door Christophe Benoit van het kenniscentrum AI aan de Erasmushogeschool Brussel. Hij vergeleek historische technologische veranderingen met de huidige AI-revolutie. In 1999 dachten we nog zonder mobiele telefoons te kunnen leven, en nu staan we voor dezelfde uitdaging met AI. "Mensen kunnen zich vaak niet voorstellen wat er allemaal mogelijk is met technologie. AI kan een psycholoog, dokter en professional aan je zijde zijn," aldus Christophe.

De VOV-Pitstop van was een dag vol inspiratie en nieuwe inzichten. De adoptie van emerging tech & trends in L&D biedt immense mogelijkheden, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Het is duidelijk dat technologie een krachtige impact kan hebben op leren en ontwikkelen. Laten we deze kans grijpen en de toekomst van L&D vormgeven!

Suheda beëindigde ondertussen met glans haar stage bij Mensura. Team VOV wenst haar veel succes met haar verdere studies en professionele carrière!


Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten