Pitstop verslag: The strange case of Dr. Agile & Mr. Learning Culture – Stellar Labs – Jaan Couvreur

23 maart 2023 in
VOV lerend netwerk vzw
| Nog geen reacties

De Pitstop van 9 maart 2023 vond plaats in Hasselt en stond in het teken van data en analytics in learning. Jaan Couvreur van Stellar Labs bracht een case study over hoe Stellar Labs met leerdata aan de slag ging om transformatie te versnellen met ‘impactvol’ leren én intussen actief te bouwen aan een wendbare leercultuur. VOV-lid en aanwezige Johan Buts vatte deze sessie voor ons samen.

Auteur: Johan Buts

Stellar Labs (Learnings) richt zich op het bieden van op maat gemaakte leer- en ontwikkelingsoplossingen voor organisaties in verschillende sectoren, waaronder de gezondheidszorg, de financiële dienstverlening en de technologie-industrie. Het bedrijf heeft ook een team van ervaren trainers, consultants en coaches die zijn opgeleid om te werken met organisaties van verschillende groottes en met verschillende trainingsbehoeften.

Stellar Labs biedt een breed scala aan diensten, waaronder training, coaching, mentoring en advies. Het bedrijf maakt gebruik van de nieuwste technologieën en methodologieën, zoals gamification en microlearning, om effectieve leerervaringen te bieden die zijn afgestemd op de behoeften van individuen en organisaties. Het bedrijf werd mede-opgericht door Stella Collins.

12 à 15% is het lage percentage van de mensen die het geleerde omzetten in vaardigheden op het werk, stelt Jaan Couvreur. Het vraagt dat je mensen de stimulansen, steun en oefening geeft die ze nodig hebben om het geleerde in de praktijk te brengen. Om mensen van weten naar doen te brengen, is dus meer nodig dan inhoud.

Jaan Couvreur, Senior Learning Specialist bij Stellar Labs, zegt dat we niet moeten proberen de Return on Investment te bepalen, maar wel de Return on Learning. Return on Learning (ROL) is een concept dat vergelijkbaar is met Return on Investment (ROI) van opleidingen, maar dat breder wordt toegepast op het meten van de waarde en het rendement van het gehele leer- en ontwikkelingsproces binnen een organisatie. Het omvat niet alleen de investeringen in formele trainingen, maar ook in informele leeractiviteiten, zoals jobrotaties, mentoring en coaching.

Het meten van de ROL omvat het evalueren van de effectiviteit en impact van leer- en ontwikkelingsactiviteiten op de organisatie, de medewerkers en de klanten. De ROL kan worden berekend door de baten van leren, zoals verbeteringen in de productiviteit, de kwaliteit van het werk, de klanttevredenheid en de medewerkerstevredenheid, te vergelijken met de kosten van leren, zoals de kosten van de leeractiviteiten en de tijd die door medewerkers wordt besteed aan leren.

Het leerproces kan een brede impact hebben, zowel op individueel als op collectief niveau, en kan bijdragen aan verschillende aspecten van persoonlijke, sociale en economische ontwikkeling. We kunnen dit controleren, beïnvloeden en optimaliseren. Als je succesvol bent in het leerproces kan dit bijdragen aan een hogere motivatie.

Je moet de mensen aan boord krijgen om te leren, daarvoor moet je objectieven bepalen om nadien te kijken of de persoon die leert staat waar we willen dat die staat. Dat vraagt een engagement van de lerende, maar ook van de werkgever die de mogelijkheid biedt om een opleiding te volgen en het geleerde om te zetten in de praktijk.

Transfer van skills is een belangrijk concept in opleiding, omdat het de effectiviteit van het leerproces kan vergroten en de bruikbaarheid van de geleerde vaardigheden kan verbeteren. De werkgever heeft hier een ondersteunende rol in.

Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten