Op de VOV-nieuwjaarsreceptie van 31 januari keken we met een bezorgd oog naar de toekomst. Met de opkomst van apps en tools als TikTok, ChatGPT en andere vormen van AI zullen jobs er in mum van tijd helemaal anders uitzien. Welke jobs gaan verloren? Welke zullen er ontstaan? En welke nieuwe vaardigheden zullen werknemers moeten ontwikkelen om bij te blijven? Een verrassende geschiedenisles gaf ons toch ook een goede dosis hoop...
In de jaren '30 van de twintigste eeuw leed ook België onder de Grote Depressie. Veel gezinnen gebruikten in die tijd kolen om hun huizen te verwarmen. Daardoor bleven er echter steenkoolresten achter op het behangpapier aan de muren. Een substantie die niet zomaar te verwijderen viel.
Zeepbedrijf Kutol kwam met de oplossing om het behang te reinigen zonder water te gebruiken: een kneedbaar goedje dat de steenkoolresten van de muren haalde.
Na de Tweede Wereldoorlog werd er van steenkoolovens echter overgeschakeld op olie- en gasovens. En werd vinylbehang populair. Opeens had niemand dus nog behangreiniger nodig. De eigenaar van het zeepbedrijf zat met de handen in het haar.
Nu wil het toeval dat zijn schoonzus een kleuterjuf was. En het viel haar op hoe graag haar kleuters met het goedje behangreiniger knutselden en speelden. Ze tipte haar schoonbroer, die op zijn beurt de reiniger eruit haalde en een paar leuke kleurtjes toevoegde. Et voila: Play-Doh zoals we het nu kennen was geboren!
De moraal van het verhaal? Je op een creatieve manier aanpassen aan veranderende omstandigheden is altijd mogelijk!
Van behangreiniger tot kinderspeelgoed