Podcasts inzetten voor leren: een goed idee?

31 mei 2022 in
VOV lerend netwerk vzw
| Nog geen reacties

VOV woonde een aantal presentatiesessies bij tijdens Learning Technologies in Londen. Zo volgden we de sessie van Andrew Jacobs, host van de Women Talking About Learning podcast, over het inzetten van podcasts voor leren. Waarom is dit een goed idee? Welke onderwerpen werken goed in deze context? En hoe pak je het aan?


Video is het uitverkoren medium wanneer het op trainingen, opleidingen en leertrajecten aankomt. En dat terwijl veel mensen na een paar minuten kijken een ander tabblad openen om vervolgens enkel naar de audio te luisteren, stelt Andrew Jacobs.

Waarom blijven we dan dergelijke content maken? Waarom zouden we ons niet meteen focussen op audio, zoals bij podcasts? Een vraag die hij op de conferentie van Learning Technologies in Londen meteen beantwoordde.

Leren aan de hand van een audiobestand zou wel eens gemakkelijker en sneller kunnen gaan dan leren aan de hand van video of het lezen van een boek of handboek. Niet iedereen leest immers graag. Bovendien wordt een video van goede kwaliteit met slechte audio minder goed ontvangen dan een video van slechte kwaliteit met goede audio. Zelfs als de persoon in beeld in het eerste scenario uiterst ervaren of bekend is. Aldus Jacobs.

Ook zou het gemakkelijker zijn om geïnformeerd te blijven aan de hand van een podcast. De info is snel en gemakkelijk te raadplegen. Podcasts maken is daarnaast gemakkelijker en goedkoper dan het maken van video’s. Ook de verspreiding ervan is simpel en snel.

Enkele cijfers*

Om zijn argument te staven dook Andrew Jacobs ook even in de cijfers. Zo beluisterden jongeren en volwassenen vanaf 15 jaar in 2015 in het VK nog 24 miljoen uur aan podcasts per week. In 2021 steeg dat cijfer tot maar liefst 68 miljoen uur aan beluisterde audiocontent per week.

Ook het aantal mensen in het VK dat naar podcasts luistert steeg in dezelfde tijdspanne. De grootste groep luisteraars is tussen de 25 en 34 jaar oud (30%) en tussen de 35 en 54 jaar oud (24%).

69% van de luisteraars beluistert bovendien bijna alle content die gedownload wordt. In 77% van de gevallen worden podcasts beluisterd op mobiele telefoons.

Welke content werkt het best in een L&D-context?

Iedereen kan een podcast opnemen - en dat is een deel van het probleem volgens Andrew Jacobs. Het is niet omdat het gemakkelijk is om een interview op te nemen, dat het interview daarom ook waardevol is voor luisteraars.

Daarom is het nodig om niet alleen na te denken over de stijl van de podcast (interviews vs. solo afleveringen) maar ook over het onderwerp. Onboarding, werkcultuur, verhalen van mensen op de werkvloer en kleine stukjes content en tips werken volgens Andrew Jacobs erg goed in de vorm van een podcast. Ook sommige repetitieve zaken die je niet steeds individueel wilt herhalen en zelfs sommige e-mails zouden podcasts kunnen zijn. Hoe meer de podcast berust op een verhaal, hoe beter.

Hoe pak je het aan?

Een podcast opnemen is snel, goedkoop en gemakkelijk. Maar voordat je eraan begint, is het nodig om even na te denken over de volgende zaken.

Plannen

  • Wat is het doel van de podcast?
    Bedenk een simpele slagzin waaraan je de hele podcast kan ophangen.
  • Wat is de stijl van de podcast?
    Ga je voor gestructureerde interviews of spontane gesprekken? Of neem je juist verhalende solo afleveringen op? Wat je ook doet: maak geen podcast van een Zoomgesprek, waarschuwt Andrew Jacobs.
  • Nodig je gasten uit voor je podcast?
    Geef ze op voorhand niet alle vragen om te vermijden dat ze een speech voorbereiden. Licht hen echter wel in over het doel van je podcast, zodat ze op de hoogte zijn van de boodschap die je wil uitdragen. Een paar minuten voor opnemen kan je met je gasten de vragen doorlopen, zodat ze kunnen aangeven waar ze liever niet over spreken.
    Vraag je gasten ook om een foto en een korte introductie om toe te voegen in de beschrijving.
  • Hoe lang zullen de afleveringen duren?
    Ga hiervoor af op je buikgevoel: waar luister je zelf graag naar? Hoe lang duren deze afleveringen? 30 tot 40 minuten is een interessante lengte volgens Andrew Jacobs.
  • Hoe ziet je planning voor de opnames eruit? Wanneer neem je de afleveringen op?
  • Hoe ziet de productie eruit: neem je op in seizoenen of lopen de afleveringen gewoon door?
  • Welke muziek gebruik je?
    Een jingle is belangrijk en duurt maximaal 15 seconden.
  • Wie is de host van de podcast en wie zijn (eventueel) de gasten? Hoe kan je hier diversiteit in brengen?
  • Heb je het nodige opnamemateriaal?
    Volgens Andrew Jacobs heb je niet meer nodig dan een dynamische microfoon en een opnameapparaat.

Opnemen

  • Waar ga je opnemen?
    Beschik je over een stille ruimte of wil je sfeergeluiden op de achtergrond? Beschik je elke keer over dezelfde ruimte?
  • Wanneer deel je de afleveringen? Zijn ze op dat moment nog relevant?
  • Zorg er altijd voor dat je een back-up kan opslaan.
  • Gaat het gesprek live door, of online?
  • Heb je aan de intro en outro gedacht?
    Vooral de intro is erg belangrijk: aan de hand van de eerste 6 woorden beslissen mensen of ze verder willen luisteren of niet, aldus Andrew Jacobs. Denk hierbij ook aan je branding.
  • Hou de tijd die je nodig hebt om te editen in het achterhoofd.
    Volgens Andrew Jacobs heb je voor elke opgenomen minuut 6 minuten nodig om te editen. Maar probeer hier zo weinig mogelijk tijd aan te spenderen: erg gecureerde content komt niet authentiek over.

Delen

  • Is de podcast intern bedoeld of niet?
    Bij een interne podcast kan je er bijvoorbeeld een activiteit aan koppelen: na het beluisteren van de aflevering moet er iets uitgevoerd worden. Vervolgens kan erover gepraat worden met anderen alvorens de volgende aflevering te beluisteren.
  • Is de podcast door externen te beluisteren?
    Zorg er dan voor dat je de eerste aflevering een paar weken voor de andere afleveringen online zet. Het duurt immers een paar dagen tot weken voordat Apple en Spotify bijvoorbeeld de content verwerkt en goedgekeurd hebben.
  • Kies het juiste platform: externe platformen zoals Apple en Spotify zijn goede opties, hoewel de ethiek van Spotify recent in vraag gesteld werd. Wil je hiermee geassocieerd worden?
  • Gebruik data om een goed beeld te krijgen van wie er wanneer naar je afleveringen luistert.
  • Gebruik sociale media om je podcast te delen en te marketen.
  • Stel een aantal succescriteria op: wanneer is de podcast voor jou geslaagd?
    Dit kan over bereik gaan, het aantal keer dat de podcast beluisterd wordt, het aantal afleveringen dat je wil maken etc.
  • Andere tools om te bekijken: Buzzcroud, Podbean en Captivate voor het verzamelen van data. Audacity voor het bewerken van audio en het converteren naar video voor interne platformen die bijvoorbeeld geen .mp3 ondersteunen. Microsoft Streams en Storyboard als je de podcast intern of voor een beperkt publiek online wil zetten.


*Deze cijfers zijn afkomstig uit het onderzoek dat Andrew Jacobs presenteerde tijdens de conferentie van Learning Technologies in Londen: RAJAR MIDAS, Winter 2021. www.rajar.co.uk

Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten