Verslag lerend netwerk: het opzetten en onderhouden van een LMS

25 mei 2023 in
VOV lerend netwerk vzw
| Nog geen reacties

VOV en Mensura sloegen de handen in elkaar voor een lerend netwerk rond het opzetten en onderhouden van een LMS. De leervraag vanuit Mensura draaide om het opnieuw structureren en overzichtelijk maken van de opleidingscatalogus. Hiervoor wilden ze graag beroep doen op de kennis, leervragen en -ervaringen van andere L&D'ers in een soortgelijk traject. Hoewel de groep beperkt bleef, konden we toch een aantal interessante inzichten op een rijtje zetten!

Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat een lerend netwerk een groep mensen is die samenkomt om kennis en ervaring uit te wisselen over een bepaald onderwerp. In dit geval over het opstarten van een Learning Management System (LMS) in je organisatie. Ondanks de beperkte opkomst tijdens dit lerend netwerk, konden we toch een aantal interessante inzichten op een rijtje zetten.

Tijdens de eerste sessie van het lerend netwerk werd er besproken hoe je begint aan de zoektocht naar een nieuw LMS. Er werd stilgestaan bij de belangrijke aspecten die je hierbij in overweging moet nemen. Zo werd er bijvoorbeeld besproken of het belangrijk is om een LMS te hebben dat ook een authoring tool heeft, of dat je deze beter apart kan gebruiken. Daarnaast werd er ook besproken welke rollen je moet meenemen in je zoektocht zoals admin, superadmin, trainer, HR assistent, planner, auteur en leerder.

Verder werd er ook stilgestaan bij de verschillende soorten administratie en rapportage die je wil kunnen trekken zoals op cursusniveau of individueel niveau en voor welke tijdspanne. Ook werd er besproken van waaruit je sourcing vertrekt en hoe het systeem gevoed wordt. Wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een active directory? Hoe worden nieuwe medewerkers geüpload en ex-werknemers gedeactiveerd? En met welke frequentie wordt dit gesynchroniseerd?

De tweede sessie ging over het identificeren en oplijsten van de juiste user requirements. In plaats van een platte lijst, is het beter om persona journeys te gebruiken. Dit gaat je meer vertellen over specifieke requirements dan een droge bullet point in een lange lijst. Persona journeys zijn dan de verschillende rollen die op het LMS komen; waar je start met eerst zelf na te denken wat zij nodig kunnen hebben en dan deze bedenkingen gaat aftoetsen in focusgroepen.

Er was veel interesse bij de aanwezigen om naar platformen te kijken die ook al een oplossing bieden voor de gewijzigde wetgeving in België, met name de arbeidsdeal. Vb. inputten van een “opleidingscredits”-teller op elk individueel dashboard, een manier om individueel leren te gaan capteren, …

Je kan per user requirement definiëren of het must-have of nice-to-have is; maar je kan ook niveau’s nog meer gaan uitsplitsen. Wat is de meest basic versie hiervan? We gebruiken hier de metafoor van het skateboard. Wat is de meest fancy, full-option versie hiervan? Dit krijgt de metafoor van de auto. Alle mogelijkheden ertussen: step, fiets, brommer, … komen dan ook aan bod. Dat helpt om meer niveaus in dezelfde requirements te krijgen.

De integratie met platformen waar mensen sowieso al op werken zoals office 365 is heel belangrijk. Je wil mensen niet “uit het werken” trekken om te gaan leren; maar het leren net recht naar het werkveld brengen.

Ben je benieuwd hoe we enkele geselecteerde learning management systemen gaan testen en welke persona scenarios we hiervoor gaan uitschrijven? Dan is de derde sessie van onze reeks over learning management systemen iets voor jou! De sessie gaat door op 5 juni van 12 tot 13 uur via Teams.

Mis deze kans niet om meer te leren over LMS en hoe we deze kunnen verbeteren. Bovendien is de kruisbestuiving van kennis in dit lerend netwerk groter met jou erbij! Mail naar info@vov.be om je deelname te bevestigen. Tot dan!


Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten