VOV-Pitstop 'Tools' - Mathias Vermeulen: Fools 'n Tools

27 september 2022 in
VOV lerend netwerk vzw
| Nog geen reacties

Op 15 september kaapte VOV het Havenhuis in Antwerpen om er koers te zetten naar de wondere wereld van 'tools'. VOV-bestuurslid Tiffany Motton vatte de sessies van onze sprekers samen.

Auteur: Tiffany Motton.


TL;DR - Key Takeaways

  • A fool with a tool is still a fool;
  • Voorbeelden bij elke stap uit the Decisive Dozen;
  • Minder "uhu" knikken tijdens Mathias' speech en het gewoon doen.

 

Op de VOV-Pitstop was ik in gesprek met twee toffe dames van de stad Hasselt. Zo fijn om eindelijk terug onder de mensen te kunnen komen en te netwerken! Ik heb het écht gemist.

We spraken elkaar o.a. Over het boek 99 problemen en L&D is er (g)een van van Mathias Vermeulen. Dat het eigenlijk verplichte lectuur zou moeten zijn voor élke L&D'er.

Ja, hij doet dat goed, ons VOV-bestuurslid en zaakvoerder van Winston Wolfe. Als échte toolkenner én drijvende kracht achter deze VOV-Pitstop kon hij dan ook niet ontbreken op het programma. En zoals altijd was de voornaamste takeaway: "A fool with a tool, is still a fool."

5 moments of need

Een eerste model dat werd toegelicht was dat van Bob Mosher en zijn 5 moments of need. Je kent de basis vast wel: afhankelijk van waar in de 'learning journey' een leerder zit, zullen zij andere noden hebben en dus ook op een andere manier leren.

Wanneer je compleet nieuw bent in een bepaald onderwerp, is het misschien leuker om in een klaslokaal te gaan zitten, dan wanneer je iets onder de knie hebt en wat verdieping zoekt, of het antwoord op één specifieke vraag bent vergeten.

Voor elk van deze noden zou je een specifieke tool kunnen inzetten, en het leertraject zo modulair kunnen maken voor je leerder.

The decisive dozen

Een model dat nog iets verder gaat dan the 5 moments of need (al is de onderliggende filosofie wel gelijkaardig) is de Decisive Dozen van dr. Will Thalheimer. Dat gaat over het bouwen van leertrajecten waar heel wat L&D-principes in worden vervat zoals spaced repetition, variatie en feedback.

Ook voor élk van deze stap kan je tools inzetten. En spoiler alert: soms heb je met één tool verschillende stappen vervat.

Oké maar is het antwoord dan 'meer tools gebruiken'?

NEEN. Het antwoord is: analyseer eerst de situatie. Wat wil je eigenlijk bereiken? Is training wel echt het antwoord? En als ja; wat zijn dan juist de noden en de context van de leerder? En kan je die iets bieden dat op élk moment een antwoord gaat zijn?

Op basis van de antwoorden op deze vragen ga je tools kiezen. Pas dan ga je effect hebben.

 

Zeggen deze modellen jou niet zo veel en wil je er graag meer over leren? Of heb je wel zin in een lerend netwerk waar we deze modellen eens volledig gaan toepassen op jouw situatie? TOP! Vertel het aan info@vov.be en wij zorgen ervoor.

Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten