Tijdens de VOV-Pitstop in Hangar K te Kortrijk deden Tiffany Motton van Mensura Learn&Connect en Marijn Goossens van Soulmade uit de doeken hoe ze een scenario-based training voor soft en hard skills uitwerkten in VR. Hoe pakten ze dit aan? Wat waren de valkuilen? En vooral: wat zijn enkele laagdrempelige tips & tricks om zelf met scenario-based training aan de slag te gaan? Je leest het in dit verslag.
Tijdens de VOV-Pitstop van 13 juni (in samenwerking met EdTech Station) vertelde Tiffany Motton dat Mensura in 2022 haar nieuwe website lanceerde, met als frisse slogan "Leren met impact". Voorafgaand aan de pandemie organiseerde Mensura immers voornamelijk klassikale trainingen. Tijdens de pandemie deden ze hetzelfde, maar dan online, stelde Tiffany. Dit wilden ze echter opnieuw bekijken om de effectiviteit van hun trainingen te vergroten. De focus hierbij lag op leertransfer.
Blended Learning: leertransfer en VR met Soulmade
Om dit aan te pakken, deed Mensura mee aan een ESF-call over e-learning en stelde voor hun basisopleiding preventieadviseur te transformeren naar een blended aanpak. Hierbij werd VR van Soulmade geïntegreerd om leertransfer te verbeteren en tegemoet te komen aan de behoeften van cursisten.
Mensura ontving waardevolle feedback van cursisten voorafgaand aan het herontwerp. Zij vonden de trainingen te belastend en soms niet relevant genoeg voor de praktijk van preventieadviseurs. Bovendien werd er teveel nadruk gelegd op wetgeving en theorie. De impact van de opleiding vertoonde dus nog gaten.
In het herontwerpproces hield Mensura rekening met de complexiteit van de theorie en wetgeving, waar ze niet omheen konden. Hierbij werd in samenwerking met De Opleidingscoach bepaald of cursisten extra ondersteuning nodig hadden en welke kritische aspecten in het leerproces extra aandacht verdienden. Dit leidde tot diverse online en offline formats met en zonder instructeurs.
Er werden verschillende sessies op een tijdlijn gezet, wat geïmplementeerd werd in FLOWSPARKS, compleet met triggers en reminders doorheen het traject. De samenwerking met Soulmade maakte het dan weer mogelijk om rollenspellen in VR te introduceren, waardoor cursisten zich in verschillende contexten kunnen begeven en kunnen oefenen op het geven van feedback. Ook het spotten van risico's (een ander onderdeel van de basisopleiding preventieadviseur) kon via VR in verschillende contexten en sectoren geoefend worden.
Tips en tricks voor het gebruik van VR in trainingen
Marijn van Soulmade legde vervolgens uit op welke manier je het optimale uit een VR-training kan halen. Dit waren zijn tips:
- Begin niet zomaar van nul, maar bouw verder op bestaande tools en trainingen. Zo druk je de ontwikkelkost.
- Begin met een one-off bij wijze van test en om het bij je medewerkers/stakeholders te introduceren.
- Geef Easy VR Creator of Do It Yourself VR in Google in om zelf aan de slag te gaan. Je kan een camera kopen om wat beelden te maken die je als prototype kan gebruiken om naar het management of andere stakeholders te gaan.
- Bekijk zoals Mensura de mogelijkheden tot subsidiëring voordat je aan de slag gaat.
- Zorg ervoor dat je als eindgebruiker de controle houdt over de inhoud, zodat je niet vasthangt aan de technologische provider wanneer je content wilt toevoegen of wijzigen.
- De dynamiek tussen student en leerkracht blijft bestaan door een opleider via een scherm mee te laten volgen wat lerenden tijdens de VR-sessies doen. Zo kunnen opleiders feedback blijven geven en zelfs bepalen in welke simulatie de lerenden terechtkomen.
- Onderschat het technologische aspect niet: VR-trainingen zijn niet plug&play. Dit verbetert echter wel constant.
- Bekijk het als een traject; VR is nieuwe technologie, hier moet ervaring mee opgebouwd worden, bijgestuurd worden etc.
Lessen en toekomstige perspectieven voor VR-gebruik
Tijdens de implementatie van VR kwam Mensura enkele uitdagingen tegen. Tiffany benadrukte het belang van vroege betrokkenheid van IT, het gebruik van free WiFi locations om van VR gebruik te kunnen maken, het bewaken van de rode draad door ook in bestaande presentaties van andere disciplines beeldmateriaal van de VR-training te hergebruiken én het tijdig opladen van de VR-brillen. Ondanks initiële tegenstand, omarmden belanghebbenden uiteindelijk de toegevoegde waarde van VR-trainingen.
Vanuit het publiek werd de vraag gesteld of er onderzoek is naar de meerwaarde van kennisoverdracht via VR. Andere tools bereiken op dat vlak misschien meer of hetzelfde, werd er geopperd.
VR in leren: Mensura's herontwerp met Soulmade - Pitstop verslag