Pedro De Bruyckere: “L&D in de toekomst wellicht van cruciaal belang”

24 maart 2022 in
VOV lerend netwerk vzw
| Nog geen reacties

Pedro De Bruyckere omschrijft zichzelf als factchecker en myth-buster van alles wat met onderwijs en leren te maken heeft. Daarom vroeg VOV hem om de VOV-Beurs op 28 april officieel te openen met een keynote. En gingen we met hem in gesprek over de belangrijkste lessen en tendensen in zijn leven en carrière.


Niemand minder dan onderzoeker, pedagoog en inspirerend spreker Pedro De Bruyckere geeft op 28 april het officiële startschot van de VOV-Beurs 2022 met zijn exclusieve keynote ‘Vooruitkijken? Weet je wel wat er nu gebeurt?’. In deze intrigerende keynote schetst hij belangrijke tendensen die je op weg kunnen zetten in de toekomst van L&D. Want vooruitkijken kan je best als je weet wat er vandaag allemaal gaande is.

Daarom besloot VOV om ook eens te polsen hoe het vandaag met Pedro De Bruyckere gesteld is. Wat drijft hem? Wat bezielt hem? En wat zijn de belangrijkste lessen, trends en conclusies in het leven en de carrière van deze vermaarde factchecker?

Pedro De Bruyckere, laten we beginnen bij het begin. Wie ben je?
“Iemand met een gebrek aan zelfkennis (lacht). Ik ben pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool enerzijds en sinds kort ook aan de Universiteit van Utrecht, sinds mijn project aan de Universiteit van Leiden afgelopen is. Maar mensen zullen me voornamelijk kennen als factchecker en myth-buster van alles wat met onderwijs en leren te maken heeft.”

“Er wordt namelijk heel veel verteld over onderwijs en leren. Ik denk aan klassiekers als leerstijlen en de vooral op Linkedin erg populaire leerpiramide. Ik ga kijken wat de wetenschap hierover te zeggen heeft en klasseer de onderzochte materie in drie categorieën: ‘complete onzin’, ‘genuanceerd’ en ‘geen evidentie pro of contra de claim’. Zo hebben ik en mijn collega’s, Paul Kirschner en Casper Hulshof, al twee boeken gepubliceerd en is er momenteel een derde in de maak.”

“Verder ben ik een van de voortrekkers van Teacher Tapp Vlaanderen, waarmee we onderwijspersoneel bevragen, en van de tegenhanger voor jongeren: Waddist. En als ik niet met onderzoek bezig ben, produce ik de muziek van Augustijn Vermandere, vooral bekend in West-Vlaanderen. Zelf speel ik ook in een bandje, Blue and Broke, waarmee ik regelmatig optreed. Mensen denken vaak dat je maar één ding kan. Toch kan je me dus niet alleen boeken om te spreken, maar ook om muziek te spelen.”

“Soms onderzoek ik theorieën waarvan ik zelf denk ‘please, laat ze waar zijn’”

 

Om even over te schakelen naar je werk: wat is de belangrijkste les uit je carrière?
“Dat niet iedereen je sympathiek moet vinden. Als je je bezighoudt met factchecken en ‘myth-busten’, raak je soms aan de overtuigingen van anderen. Als je die onderbrengt bij de categorie ‘onzin’, dan maak je je niet altijd even sympathiek. Een populaire claim in de bedrijfswereld is bijvoorbeeld dat 65% van de jobs die onze kinderen zullen doen, nog niet bestaat. Als je dan ontdekt dat deze uitspraak in feite bijna 70 jaar oud is en tot nu toe nooit zo is uitgekomen, dan maak je daar niet altijd evenveel vrienden mee.”

“Gelukkig krijg ik over het algemeen niet veel haatreacties. Vooral omdat we proberen om nuance te brengen. En omdat mijn mening er niet toe doet. Opiniemakers zijn belangrijk, en ik heb uiteraard ook een mening, maar ik vind het belangrijker om weer te geven waar de wetenschap op dit moment staat. Dat doet mij natuurlijk ook soms pijn. Soms onderzoek ik theorieën waarvan ik zelf denk ‘please, laat ze waar zijn’. Gelukkig schrijf je een boek niet vaak alleen. Zo kunnen de anderen altijd controleren op eventuele voorkeuren die doorsijpelen. Bovendien bestaat er nog een ander gevaar: het gevaar van hypercorrectie. Dan ben je nog strenger voor jezelf en je onderzoek dan nodig. Het tweede boek dat ik schreef is een jaar later uitgekomen dan voorzien. En het recente psychologieboek, twee jaar later. Wegens neurotisch controleren.”

“Learning and Development zal wellicht alleen maar belangrijker worden”

 

Back to the future: ‘the future of L&D’, het thema van de 20e editie van de VOV-Beurs. Wat is jouw visie hierop?
“Tja, de toekomst kan je niet factchecken. Daarom kan je enkel kijken naar belangrijke tendensen die nu bezig zijn om dan beredeneerde gokken te doen. Ik ben hier dus erg voorzichtig mee. Maar wat we weten, is dat we de komende tien jaar wellicht met enorme demografische tekorten zullen zitten op de arbeidsmarkt. Velen spreken nu al over de war for talent.”

“Om dit aan te pakken, volg ik Dylan Wiliam. Hij stelt dat we ons niet moeten afvragen hoe we nieuwe mensen kunnen aantrekken, maar net hoe we het kunnen doen met de mensen die er al zijn. Dan is Learning and Development cruciaal en zal het ook alleen maar belangrijker worden. Als L&D-professional zal je niet alleen moeten kijken hoe je mensen intern kan inzetten, maar je ook mee moeten voorbereiden op andere noden.”

Zijn er trends in de wereld van L&D of de arbeidsmarkt in het algemeen die je zorgen baren?
“Decennia geleden schreef Larry Cuban het boek Oversold and Underused, over technologie en leren. Over zijn premisse moeten we vandaag de dag nog altijd waken. We gebruiken tegenwoordig heel veel technologie. Maar technologie wordt door veel mensen ook geassocieerd met zaken die niet leuk zijn. Zoals van thuis uit werken met een huilende kleuter aan je been. Of je collega’s missen. Bovendien hoor je tegenwoordig vaak in de media dat technologie leervertragingen oplevert.”

“Ook hier is soms sprake van polarisatie: langs de ene kant heb je mensen die heel erg in technologie geloven en langs de andere kant hoor je zeggen dat het niet werkt. Of dat mensen zich ervan afkeren. Het op de juiste manier invoeren van technologie zal dus een van de grootste uitdagingen worden. Er is nuance nodig om een weloverwogen keuze te maken.”

Wat zou je zelf het komende jaar graag bijleren, aanleren of afleren?
“Nee zeggen (lacht). Dat is een belangrijke les waar ik al jaren mee bezig ben. Verder vind ik dit een moeilijke vraag, want ik sta elke dag voor zes uur ‘s morgens op om de onderzoeken die de voorbije 24 uur in mijn vakgebied verschenen zijn te lezen. Dat is voor mij een basishouding en zorgt ervoor dat ik elke dag wil bijleren.”

“Als ik eens meer dan vijf minuten tijd heb, zou ik graag de zither (snaarinstrument, n.v.d.r.) of de mandoline leren spelen. En ook automechanica staat op mijn lijst. Misschien iets voor mijn pensioen.”

Welk boek ben je momenteel aan het lezen?
“Ik combineer meestal een paar boeken. Fictie met non-fictie. Omdat mijn jongste zoon Agatha Christie ontdekt heeft, ben ik ter ontspanning een van haar boeken aan het lezen. En verder twee standaardwerken over pedagogiek. Bij wijze van opfrisser.”

Kan je een tipje van de sluier lichten betreft je keynote op de VOV-Beurs?
“Wel, dat ik in dit interview in feite nog niets gelost heb (lacht). En als je denkt dat het over ‘eenvoudige dingen’ zoals privacy zal gaan, dan mag je verrassingen verwachten.”

 

Wil jij de exclusieve openingskeynote van Pedro De Bruyckere op de VOV-Beurs live bijwonen? Wees dan snel: de plaatsen zijn beperkt. Boek hier je tickets.


Pedro De Bruyckere is een inspirerende spreker, die met zijn enthousiasme en humor telkens weer zijn publiek, of dat nu bankiers zijn, leerkrachten of scholieren, een bijzonder leerrijke avond bezorgt. Hij onderwerpt aloude mythes aan onderzoek naar hun waarheidsgehalte, geeft duiding bij de belangrijkste tendensen en reikt concrete tips aan voor iedereen die met jongeren te maken heeft. Herkenbaarheid is verzekerd en het blijft onwaarschijnlijk hoe hij ernstige onderwerpen op een grappige manier ontleedt.

Bij uitgeverij Lannoo verscheen onlangs zijn meest recente boek ‘Bijna alles wat je moet weten over psychologie van kinderen en jongeren’.

Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten