Biases en denkfouten in Learning & Development — hoe ze ons onbewust sturen en hoe we er bewust mee kunnen omgaan

16 juni 2025 in
Biases en denkfouten in Learning & Development — hoe ze ons onbewust sturen en hoe we er bewust mee kunnen omgaan
VOV Lerend Netwerk
| Nog geen reacties

In de tweede aflevering van de VOV-podcast - seizoen 2 - ging Walter Schroven (VOV-community manager) in gesprek met drie ervaren L&D-professionals: Mathias Vermeulen (Winston Wolfe)Sofie Willox (So We Grow) en Marc Alen (Arboth). Het gesprek gaat over biases, de impact van AI op leren én de toekomst van Learning & Development. Een aflevering boordevol inzichten, scherpe observaties en rake voorbeelden.

De automatische denkpiloot: creatief denken begint bij foute antwoorden

De podcast opent speels met een oefening rond 'de automatische piloot' in ons denken. Walter Schroven introduceert een spel. "Geef een foutief antwoord" is de enige spelregel.

Sofie Willox speelt enthousiast mee en antwoordt dat de hoofdstad van België "Venetië" is. Ook Mathias Vermeulen doet mee, en na voorkennis van de oefening geeft hij creatieve foute antwoorden zoals "Cercle Brugge", "Porsche" en "Blauw". 

De bedoeling? Leren hoe we vaak in vaste denkpatronen schieten en hoe moeilijk het is om daaruit te breken.

Biases en denkfouten in leren en ontwikkelen

Vervolgens duiken de sprekers dieper in op biases en denkfouten. Sofie Willox legt helder uit.

Ons brein is gebouwd om shortcuts te nemen om snelle beslissingen te maken. Soms is dat efficiënt, maar het kan ook leiden tot denkfouten.

 Sofie Willox


Ze verwijst naar Daniel Kahnemans theorie van 'Thinking Fast and Slow' en illustreert hoe we in leeromgevingen regelmatig in biases trappen, zoals:

  • Authority bias: "De witte jas van een dokter doet ons sneller geloven dat hij gelijk heeft."
  • Bandwagon effect: "Als iedereen zegt dat het naar links is, zal het wel naar links zijn."
  • Fundamental Attribution Error: "Als iemand te laat is, denken we snel: die is ongemotiveerd, terwijl er vaak contextuele redenen zijn."

Marc Alen vult aan vanuit ervaring:

Wanneer je voor een groep staat, ga je vaak al dingen beslissen over die groep die niet noodzakelijk overeenkomen met de realiteit.

Marc Alen



AI in Learning & Development: kans of bedreiging?


AI als katalysator voor efficiëntie
AI kan leerprofessionals ondersteunen in hun werk. Deep research functies maken het mogelijk om snel uitgebreide analyses te maken, bijvoorbeeld van LMS-systemen. Dit bespaart tijd en helpt om beter geïnformeerde keuzes te maken. Ook repetitieve taken zoals het doorlopen van standaard e-learningmodules kunnen door AI overgenomen worden, waardoor er ruimte vrijkomt voor meer waardevolle activiteiten.

AI legt ook pijnpunten bloot
De mogelijkheid om click-next e-learnings moeiteloos te doorlopen, toont tegelijk de zwakte van dergelijke opleidingsvormen. AI dwingt L&D-teams om na te denken over meer betekenisvolle en impactvolle leerervaringen. Daarnaast is er het risico op bias. AI werkt op basis van bestaande data en algoritmes, die niet altijd objectief of volledig zijn. Dit kan leiden tot vertekende inzichten.

Bewust en doelgericht inzetten
De boodschap in de podcast was helder: AI mag ondersteunen, maar mag het leerproces niet uithollen. Echte leermomenten ontstaan via menselijke interactie, ervaringsleren en reflectie. L&D-professionals zullen dus balanceren tussen automatisering en menselijke meerwaarde.

De conclusie is duidelijk: AI kan L&D versnellen, maar de essentie van leren — reflectie, 
engagement, waardecreatie — blijft mensenwerk.


Blik op internationale trends: Learning Technologies en ATD

In de podcast blikte Sofie Willox vooruit op twee toonaangevende L&D-events: Learning Technologies Londen en ATD Washington.

Learning Technologies focust op digitale leeroplossingen en AI. Via o.a. de Fosway 9-Grid krijgen bezoekers zicht op marktontwikkelingen en nieuwe tools. Toch benadrukte Sofie dat de menselijke kant van leren ook hier steeds nadrukkelijker meespeelt.

ATD legt die menselijke factor nog sterker in de verf. Met keynote sprekers als Simone Biles (mentale veerkracht), Amy Edmondson (psychologische veiligheid) en Seth Godin (verbinden en impact creëren), draait het programma rond mentaal welzijn, leren van fouten en inclusie. Sofie merkt op dat ook maatschappelijke thema’s zoals diversiteit en inclusie zichtbaar aanwezig zijn.

Beide events samen tonen hoe technologie en mensgericht leren hand in hand gaan. Sofie en haar collega’s brengen hun inzichten begin juni terug naar België tijdens het VOV Jaarcongres.

VOV & Develhub Jaarcongres 2025

Het jaarcongres is ook dit jaar weer gevuld met geweldige workshops gegeven door onze partners. Daarnaast hebben we ook twee geweldige keynote sprekers nl. Donald H. Taylor en Bram Doolaege. 

Bekijk het programma en de workshops hieronder.

Overzicht jaarcongres






Wil je graag nog andere podcasts van ons beluisteren?
Dan hebben we voor jou nog een volledige playlist samengesteld.

Alle podcasts

Biases en denkfouten in Learning & Development — hoe ze ons onbewust sturen en hoe we er bewust mee kunnen omgaan
VOV Lerend Netwerk 16 juni 2025
Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten