We vangen heel wat interessante gesprekken op wanneer we learning professionals binnen ons netwerk bij elkaar brengen. Dat moest een platform krijgen, vonden we. Met veel trots stellen we dan ook voor: de VOV-Podcast! Graag geven we je een voorproefje van de eerste aflevering, opgenomen eind januari 2024 in de Erasmushogeschool te Brussel.
Hij steekt al een tijdje in onze koelkast: de allereerste aflevering van de VOV-Podcast. Na enkele feedbackrondes werd het eindelijk tijd om ‘m tevoorschijn te halen en te delen! We vangen immers heel wat interessante informatie op tijdens gesprekken met ons netwerk. Daarom staken we verschillende learning professionals een microfoon onder de neus in de opnamestudio van de Erasmushogeschool te Brussel.
Delen tijdens de eerste aflevering hun kennis en expertise: Mathias Vermeulen, Christophe Benoit, Tiffany Motton (VOV-Bestuur), Sofie Willox, Carl Boel (VOV-netwerk) en Walter Schroven (VOV-Community Manager).
Wat hebben Claudia Schiffer en Albert Einstein met leren te maken? Is klassikaal leren terug van weggeweest? Welke AI-gedreven tools hebben 'maturiteit' bereikt? En welke trends zien wij in 2024 nog meer vorm krijgen? Het zijn maar enkele vragen waarover we onze experten rond de tafel brachten tijdens deze eerste aflevering, opgenomen eind januari 2024. Een voorproefje? We delen graag enkele inzichten uit de gesprekken rond Artificiële Intelligentie.
Technologie viert vandaag hoogtij met de opkomst van AI-gedreven tools zoals ChatGPT. Maar wil dat daarom zeggen dat traditionele vormen van opleiden tout court afgedaan hebben? Mathias Vermeulen pleit voor de waarde van klassikaal leren, waar we een goede basis uit kunnen halen voordat we met technologie aan de slag gaan.
Ook Christophe Benoit valt deze stelling bij: “Technologie wordt vaak gezien als de oplossing voor alle problemen. Maar dat is een desillusie. Digitalisering bij bedrijven mislukt trouwens vaak omdat de mens vergeten wordt in het digitaliseringsproces.”
Er heerste consensus tijdens de podcast: er moet een palet van verschillende werkvormen uitgewerkt worden, waarbij er gestart wordt vanuit didactische basisvaardigheden en daarna naar een open cultuur gewerkt wordt waarin ook technologie z’n plaats kent. Een en-en-verhaal dus, waarin technologie en traditionele opleidingsvormen naast elkaar bestaan en elkaar versterken.
“Bovendien”, horen we Christophe Benoit, “Is het niet zo dat mensen met generatieve AI kunnen werken omdat ze in het dagelijks leven met digitale tools zoals Microsoft Word werken. Starten met generatieve AI wil dus zeggen starten met mensen sensibiliseren en opleiden.”
Artificiële Intelligentie, een gadget?
Nadat Sofie Willox een case rond HeyGen naar voren bracht, viel de vraag of AI-gedreven tools eigenlijk niet meer dan een gadget zijn. Ook Carl Boel stelde dat het momenteel nog wachten is op écht transformatieve ideeën rond Artificiële Intelligentie. “Het wordt vandaag de dag vooral gebruikt om bestaande processen te versnellen en te optimaliseren. Maar het is wat mij betreft nog even wachten op de vernieuwende ideeën”, zegt hij.
En hoe zit het met de effectiviteit van opleidingen waarbij AI-gedreven tools gebruikt worden? Tiffany Motton pleit ervoor om AI niet alleen als een tool te gebruiken, maar het ook te hanteren om je pedagogie te versterken. Zonder er te afhankelijk van te worden uiteraard. “Als je op een goede manier met AI wil werken, moet je zelf blijven denken”, valt Christophe Benoit bij. “De kracht van AI zit immers in de combinatie van mens en technologie.”
Er werden nog heel wat straffe uitspraken gedaan doorheen de eerste aflevering van de VOV-Podcast. Onderwerpen die nog aan bod komen zijn: de top 3 AI-gedreven tools van onze experten, Het Geheugenpaleis, activerend lesgeven, trainingen evalueren, hybride leren, de aandachtspanne, game based learning, de arbeidsdeal, immersieve technologieën, learning analytics, data literacy en L&D-leerfestijnen.
Carl Boel: “Het is wachten op transformatieve ideeën rond AI”