AI op de werkvloer: nood aan strategische besluitvorming én experimenteren

25 september 2025 in
AI op de werkvloer: nood aan strategische besluitvorming én experimenteren
VOV Lerend Netwerk
| Nog geen reacties

Uit onderzoek blijkt dat we met z’n allen generatieve AI zoals ChatGPT op een heel oppervlakkige manier gebruiken op de werkvloer. Nochtans zouden de mogelijkheden eindeloos zijn. Walter Schroven, VOV-Community Manager, merkte bovendien op dat de vraag nog altijd heerst: hoe overtuigen we (beleids)mensen ervan nieuwe technologieën te gebruiken op de werkvloer? De grote revolutie blijkt dus nog steeds in z’n kinderschoenen te staan, ondanks de razendsnelle adoptiegraad van de technologie. Bovendien brengt het gebruik van gen AI een professionele existentiële crisis met zich mee. VOV zette een paar inzichten (uit de VOV-Podcast) op een rijtje.


Bijna drie jaar geleden zetten OpenAI-CEO Sam Altman en kompanen de wereld op z’n kop met de publieke lancering van ChatGPT. In recordtempo werd de technologie wereldwijd geadopteerd en schoten er nieuwe toepassingen uit de grond. Op dit moment telt ChatGPT meer dan 800 miljoen gebruikers. Het Nieu​wsblad rapporteert dat we de chatbot met z’n allen samen dagelijks 2 miljard vragen stellen. 

In een werkcontext zijn de meest gestelde vragen vooral variaties op “help me met het schrijven van…”, lezen we in het artikel. Meer dan 40% van alle conversaties in professionele context zijn vragen rond e-mails of “lees na/herschrijf/vertaal.” Bij gebruikers met een overduidelijk business- of managementprofiel is dat zelfs 52%, aldus het Nieuwsblad.

Verder gebruiken we ChatGPT in de werkcontext ook vaak als klankbord, assistent of adviseur, schrijft de krant. Opvallend en tegen alle verwachtingen in: alles bij elkaar is ‘computer code schrijven’ goed voor amper 4.2% van alle ChatGPT-gebruik (het Nieuwsblad).

Lees verder onder de afbeelding.


AI-gebruik op de werkvloer. Bron: het Nieuwsblad.

Hoewel de mogelijkheden eindeloos zouden zijn, houden we het (voorlopig) dus simpel wanneer we met generatieve AI aan de slag gaan op de werkvloer. Ligt dat aan een gebrek aan opleiding? Visie? Vaardigheden? Strategie? Leggen bedrijven hun werknemers teveel beperkingen op bij het gebruik van gen AI? Team VOV vraagt het zich af. De meest recente VOV-Podcastaflevering (AI: sjoemelsoftware of top tool voor leren?) wijdden we helemaal aan deze vraagstukken.

Zijn we AI ready?

Op 11 september 2025 zette VOV lerend netwerk haar schouders samen met <edtech/station> en onze Waalse zustervereniging Groupe Epsilon absl onder het evenement AI en data binnen Levenslang Leren. Generatieve AI, personalisatie, cognitieve betrokkenheid, VR, sociaal leren, de toekomst van leren,… Het kwam er allemaal aan bod. Toch viel het onze Community Manager, Walter Schroven, op dat de voornaamste vraag die er gesteld werd was: hoe overtuigen we het hoger management ervan nieuwe technologieën toe te laten op de werkvloer?

“De langste discussie die er die dag gaande was, ging over het overtuigen van (beleids)mensen om nieuwe technologieën zoals generatieve AI te gebruiken op de werkvloer”, vertelt Walter in de podcastaflevering. “Ik had het gevoel dat we dat stadium al voorbij waren. Maar blijkbaar niet toen ik de gesprekken hoorde.”

AI-expert en VOV-bestuurslid Christophe Benoit valt hem bij en verwijst naar een rapport van McKinsey & Company, waaruit blijkt dat leidinggevenden de AI readiness van hun medewerkers tot drie keer onderschatten.

De impact op onze professionele identiteit

L&D-expert Sofie Willox getuigt over de gesprekken die zij meepikte op andere conferenties (in het buitenland). “Ik hoor er meer en meer mensen praten over de impact van AI op je werkidentiteit”, vertelt ze in de aflevering. “AI doet verschillende taken ondertussen even goed of zelfs beter. Andere taken kan AI dan weer niet overnemen. Dan is je menselijk brein net de meerwaarde. Maar het is wel een wake-upcall om binnen je job na te denken over waar jij het verschil maakt tegenover AI. En dat heeft best een impact op de manier waarop mensen zichzelf aanschouwen als professional.”

“Ik zie dat in veel organisaties de focus gelegd wordt op de technologische implementatie”, gaat Sofie verder. “En dat is belangrijk. Maar je maakt hiermee niet per se het verschil met de concurrentie. Iedereen implementeert de technologie. Het verschil kan je wél maken door aandacht te hebben voor je mensen en hoe zij met de technologie omgaan. Hier is een rol weggelegd voor leidinggevenden en hr-professionals.” 

Lees verder onder de afbeelding.
Afgebeeld: Sofie Willox

“Bij Google voeren ze bij de introductie van nieuwe technologieën op de eigen werkvloer telkens gesprekken met hun mensen”, zegt Sofie. “Over de impact die dat heeft op hun werk en hoe ze zich erbij voelen etc. Zo tonen ze empathie en nemen ze de tijd om verwachtingen, rollen en job omschrijvingen goed door te praten. Zo is er aandacht voor de mens in die verandering en kunnen mensen zich ook blijven herkennen in hun werk.

Learning Architect en VOV-bestuurslid Tiffany Motton vertelt tijdens de podcastaflevering over het canvas dat ze samen met leidinggevenden opstelde om dergelijke gesprekken te voeren met teams: “Door deze gesprekken aan te gaan, kan je ook goed de onzekerheden binnen het team blootleggen. Deze oefening gaat dus niet per se over de techniek, maar over het hoe van de implementatie.”

De nood aan strategische besluitvorming vs. de nood aan experimenteren

Christophe Benoit pleit daarnaast voor een veilige ruimte waarin een team kan experimenteren met AI, om zo de mogelijkheden te ontdekken. Dat is nodig om over te gaan van generiek gebruik van AI, naar transformatie met kunstmatige intelligentie. “Veel bedrijven hebben een R&D-afdeling (Research and Development afdeling, nvdr) voor producten en diensten, maar niet voor de eigen organisatie”, merkt hij op. “Dit is nochtans een goede manier om de meerwaarde van AI te ontdekken.”

Wat later in de aflevering komt de AI-productiviteitsparadox naar boven, die vraagt om strategische besluitvorming vóór de introductie van AI-opleidingen en tools. Nochtans staat dit haaks op de nood aan experimenteren om de mogelijkheden van AI op de werkvloer bloot te leggen. Hoe dat gesprek verder gaat, hoor je in de podcastaflevering, waarin we het ook nog hebben over de Top 100 Tools for Learning, kritisch denken en nog veel meer.


AI op de werkvloer: nood aan strategische besluitvorming én experimenteren
VOV Lerend Netwerk 25 september 2025
Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten