Alle L&D-ers zijn trendresearchers, maar niet alle trendresearchers zijn L&D'ers.
Auteur: Vicky Monsieurs
Zomer: surfseizoen. Ik kan amper SUPpen, dus heb ik niet de illusie dat het ooit grote liefde wordt tussen mij en een surfplank. Maar misschien kan ik wel trendsurfen? Met het nodige enthousiasme las ik tijdens een minder zonnig zomerweekendhet boek van Bert Van Thilborgh.
Het begint alvast veelbelovend, met een begrippenlijst. Klinkt misschien saai, maar ik vind het wel fijn dat alle kernbegrippen vooraf uitgelegd worden en je tijdens het lezen niet de draad hoeft te verliezen via voetnoten. In de daaropvolgende inleiding lanceert Van Thilborgh twee standpunten waarmee ik het oneens ben. Benieuwd of hij mij in de volgende hoofdstukken kan overtuigen van zijn gelijk… Om spoilers te voorkomen nodig ik je graag uit om zelf het boek te lezen.
Deel één van het boek voelt voor mij als een lange inleiding: wat zijn trends? Wat zijn veranderingen, hoe ontstaan ze en hoe zorgen ze voor trends en innovaties? Voor wie nooit eerder met trends en maatschappelijke veranderingen bezig geweest is, geven de hoofdstukken een duidelijk overzicht, met veel concrete voorbeelden en verwijzingen naar het werk van anderen in het vakgebied. Van Thilborgh heeft een achtergrond in marketing dus het mag niet verbazen dat hij trends vanuit een eerder commerciële invalshoek bekijkt en veelvuldig naar ‘consumensen’ verwijst.
In deel twee van het boek neemt de auteur ons mee op trendonderzoek en stelt hij zijn getrademarket Trendsurfmodel voor.
Het begint met de vereisten van een trendresearcher en hier vindt een feest van (h)erkenning plaats: iedere L&D-professional voldoet aan die eisen… de échte dan toch.
In vijf stappen krijg je meer inzicht in trendanalyse, de trendpiramide, trendtools en uiteindelijk het Futureproved Trendsurfmodel.
Het boek eindigt met twee toepassingen, waarbij de duurzame wereldverbeteraar in mij enorm genoten heeft van de case over wonen in een terracotta huis, omdat deze verder kijkt dan consumptie.
Trendsurfing is een goed geschreven, stevig gestructureerd en wetenschappelijk onderbouwd boek. Als boekenwurm en L&D-professional was ik echter al vertrouwd met heel wat beschreven modellen en werk van andere auteurs, waardoor het aantal nieuwe inzichten voor mij beperkt bleef.
Vanuit zijn vooruitgangsoptimisme benadert de auteur trends als iets wat gericht is op het verbeteren van levenskwaliteit via innovatie. Is het enige doel van trendwatching om ons leven leuker en gemakkelijker te maken via innovatie? Persoonlijk meen ik toch soms negatieve trends te ontwaren en soms lijkt er ook zoiets als een retrotrend (wie is er niet beginnen breien of haken tijdens de coronapandemie?). Zijn trends altijd gericht op innovatie? Misschien een vraag die in een volgend boek beantwoord wordt.
Ik wil van dit moment gebruik maken om toch ook een keertje de uitgeverij in het zonnetje te zetten. Ik lees regelmatig (buitenlandse) managementboeken waar ik me doorheen moet worstelen omdat ervoor de meest leesonvriendelijke lay-out en lettertypes gekozen worden. Pelckmans slaagt er echter keer op keer in om mooie, uitnodigende boeken te produceren die je wil lezen.
Trendsurfing - Bert Van Thilborgh