VOV-Community Manager Walter Schroven volgde met veel interesse de presentatie van Nathalie Vandaele en Helena Van Loon op de laatste VOV-Pitstop van 2025. Zij lichtten de Gen Z en Millennial Survey van Deloitte toe voor onze meer dan 100 deelnemers, speciaal naar Brussels Airport afgezakt om zich onder te dompelen in het thema van de dag: Onboarding & Young Talent in Beweging. Tegen 2030 vormen generatie Z en millennials samen 74% van de wereldwijde beroepsbevolking, stelden de collega's van Deloitte tijdens hun presentatie. Deze groepen bepalen hoe werk vandaag wordt ervaren en georganiseerd. Voor organisaties die talent willen aantrekken en behouden, is het essentieel hun verwachtingen en drijfveren te begrijpen. In hun Gen Z en Millennial Survey legde Deloitte 6 drijfveren bloot die werkgeluk vormgeven en bepalen bij deze groepen. Walter Schroven verdiepte zich in het rapport en pende enkele bevindingen neer.

Auteur: Walter Schroven
Het voordeel van zelf netwerkevenementen te organiseren is dat je niet enkel ongelooflijk veel interessante mensen ontmoet, maar zeker ook de kennis die je opdoet tijdens de presentaties.
Toegegeven, middenin alle organisatorische drukte is het niet mogelijk om alle sessies volledig bij te wonen, maar zo net na de lunch is daar meestal wel wat tijd voor. En zo kon ik meegenieten hoe Deloitte hun Belgische Gen Z & Millennials Rapport presenteerde: ‘Geluk als kompas: de 6 drijfveren die werkgeluk vormgeven en bepalen’.
Hoewel ik zelf tot generatie X behoor, zag ik heel wat van mijn veronderstellingen en ideeën bekrachtigd, waaronder de positie van GenAI binnen de werkomgeving.
Jongeren en hun AI-geletterdheid
Minder dan de helft van de millennials en slechts 56% van generatie Z gebruikt GenAI momenteel in hun dagelijkse werk, staat er in de Survey te lezen. Verbazingwekkend, of moeten we zeggen “gelukkig maar”? Ik heb zeker niets tegen het gebruik van GenAI op de werkvloer, integendeel. Maar als blijkt dat slechts 12 tot 13% van de bevraagden een GenAI training hebben voltooid, dan ligt er nog bijzonder veel werk op de plank om iedereen te wapenen om bewust en doordacht om te gaan met generatieve AI.
Misschien speelt hier wel een
inschattingsfout, die ook ik durf te maken: het is niet omdat iemand met een
tablet in de ene hand en een gsm in de andere hand is opgegroeid, dat die
persoon ook meteen een AI-deskundige is. Of zoals Mark Van Achter van de KU Leuven het mooi verwoordt: digitale geletterdheid is zeker niet hetzelfde als AI-geletterdheid.
Investeren in ondersteuning
Zelfstudie volstaat dus niet voor generatie Z en millennials. En dat geldt niet enkel op gebied van GenAI. Ontwikkeling van professionele vaardigheden staan hoog aangeschreven, en daar wil de medewerker ook zelf graag in investeren. Van de 67% generatie Z die minstens een keer per week werkt aan de ontwikkeling van professionele vaardigheden, doet 63% dat ook buiten de werkuren.
Maar de generatie Z en millennials willen hierin ook gesteund worden door hun leidinggevenden en daar lijkt het schoentje toch wat te knellen. Op gebeid van begeleiding en ondersteuning, motivatie en opleiding is er bij de respondenten een aanzienlijke kloof tussen wat ze vinden dat hun managers zouden moeten doen, versus wat ze daadwerkelijk doen. Mij lijkt het duidelijk dat de jonge(re) generatie wil blijven bijleren en ontwikkelen, maar dat we de leidinggevenden misschien wel wat moeten helpen om hierin de nodige ondersteuning te kunnen bieden. Investeren in coaching en ontwikkeling van huidige maar zeker ook van toekomstige managers blijft van cruciaal belang.
Horizontale carrièrepaden
Al zou ik persoonlijk niet al mijn pijlen richten op enkel het klaarstomen van leidinggevenden. Het onderzoek toont dat minder dan 10% van de respondenten ‘het behalen van een leidinggevende positie’ als primair carrièredoel identificeert. Niet iedereen is een geboren leider, maar misschien is ook niet iedereen geboren om leider te worden. Om betrokkenheid en loopbaanontwikkeling te bevorderen zijn continu leren, maar ook gepersonaliseerde groeimogelijkheden noodzakelijk. Zeker als je de bijzondere talenten uit neurodiversiteit wil laten floreren en optimaal wil benutten.
Daarom blijf ik met interesse uitkijken naar mooi uitgewerkte horizontale carrièrepaden, waar medewerkers niet noodzakelijk naar een leidinggevende functie moeten om een mooie carrière uit te bouwen. Uiteraard wel met de mogelijkheid om ook financiële stappen te kunnen zetten. Want wat mooi verwerkt wordt in dit rapport, is de rol van geld, de kracht van purpose en het belang van welzijn in (werk)geluk. Uiteraard heeft financiële zekerheid een impact op gelukkig zijn, maar nog groter is de impact van purpose op dat geluk.
Conclusie
Een rapport dat start bij GenAI en eindigt bij waarden, empathie, cultuur en welzijn en dat doorspekt is met de nood om blijvend te leren en ontwikkelen… Nee, we hebben het niet zelf geschreven, maar we zijn wel fan en delen het dus graag met ons netwerk!
2025 Belgian Gen Z and Millennial Survey by Deloitte: de 6 drijfveren die werkgeluk vormgeven en bepalen