Als ervaren L&D-professionals lazen we het rapport Tendensen in Leren 2025 met veel herkenning én een kritische blik. Het rapport schetst al voor de twintigste keer de evolutie van leren en ontwikkelen in Vlaanderen. Toch valt iets op: dezelfde trends duiken telkens opnieuw op. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het roept wel een belangrijke vraag op: welke beweging maken we nu écht? Hieronder delen we onze belangrijkste inzichten en aanvullingen.
Leen Lievens
Alain Molinard
Auteurs:
1. L&D staat onder druk – maar dat is geen verrassing
Het rapport Tendensen in Leren 2025 van Stimulearning bevestigt wat velen voelen: de economische realiteit zet L&D onder spanning. Budgetten blijven beperkt, soms zelfs krimpend, en opleidingen worden vaak gereduceerd tot het wettelijk verplichte minimum. Daar zit meteen een risico, vinden Leen en Alain uit het VOV-Bestuur: “Beslissingen worden gemaakt vanuit kosten, niet vanuit impact.”
Toch is dit niet enkel een L&D-probleem. Zowat alle diensten in organisaties ervaren dezelfde druk. De vraag is dus: hoe transformeren we dit naar een opportuniteit? “We zien L&D-teams hard werken, maar te vaak schieten initiatieven in het wilde weg. Het aanbod wordt breed, maar de basics zoals doelgroep, leerdoel en de échte vraag verdwijnen soms uit beeld.”
Het rapport toont ook dat L&D meer strategisch wil werken, maar Leen en Alain plaatsen daarbij een kanttekening: “In deze economische realiteit moet je soms ook reactief durven handelen. Pas je ambitie aan de maturiteit van de organisatie aan. Niet elke context vraagt een groot beleidsplan of uitgebreid aanbod. Soms vraagt ze klare actie rond urgente uitdagingen als inzetbaarheid en performantie.”
Uitdagende tijden dwingen dus focus af en een heldere visie op leren. L&D moet hierbij een andere rol durven opnemen, strategisch wanneer het kan, pragmatisch wanneer het moet.
2. Meer leerkansen, minder budget: paradox of
katalysator?
Opvallend is dat 43% van interne L&D’ers méér leerkansen verwacht, ondanks kleinere budgetten. De groei van praktijkleren, groepsleren en peer learning bevestigt dat mensen vooral leren door samen te werken en te doen.
Hierbij maken we graag de nuance om, opnieuw, de juiste focus te leggen. Want:
- Een quizje aan een e-learning toevoegen is geen interactie.
- AI wordt steeds sterker, maar niets vervangt de nuance en context van collega’s onder elkaar.
De inzichten van o.a. professor Eva Kyndt rond intentioneel en informeel leren blijven spot-on: eenvoudig, impactvol en bijzonder haalbaar in vele contexten. Zo ook binnen KMO’s die soms een totaal andere L&D-realiteit kennen (en die in het rapport onderbelicht blijven).
3. Leiderschap en compliance blijven topprioriteiten —
maar missen vaak diepgang
Leiderschapsontwikkeling staat opnieuw bovenaan. Logisch: leidinggevenden zijn de brug tussen strategie en werkvloer. Leen stelt vanuit de praktijk vast: “We blijven vasthouden aan klassieke leiderschapstrajecten, terwijl niet elk issue waar leidinggevenden mee te maken krijgen een leervraagstuk is. En niet elke leervraag een dure opleiding vereist.”
Alain vult aan: “Leert jouw leiderschapstraject managers om moeilijke boodschappen te vertalen naar de realiteit van hun teams? Dáár zit de essentie. En met bv. een online traject wordt het nog moeilijker: een reële werksituatie vervang je niet zomaar door een virtuele training”.
Hetzelfde geldt voor compliance: verplicht, maar soms weinig relevant. Dankzij AI kan dat anders: personalisatie, context, toepasbaarheid op de werkplek.
Leiderschap en compliance zullen altijd bovenaan de agenda staan. Maar laten we ophouden met het fatalistische “compliance e-learnings worden toch gewoon geklikt”, of “leiderschapsontwikkeling is duur”. Dankzij o.a. AI hebben we eindelijk de kans om deze thema’s relevant, contextgebonden en wél impactvol te maken.
4. Strategische ambities vs. realiteit: de nooit
eindigende split
De zin “we krijgen geen tijd om strategisch te werken” klinkt al jaren in L&D-land. Maar dat hoeft niet negatief te zijn. Soms mag je in moeilijke omstandigheden gerust back to basics gaan, je portfolio eens grondig actualiseren, los van hypes en trends. Dat is óók strategie.
5. Digitaal leren: vaardigheden, inclusie en vooral…
realistische verwachtingen
Dat 55% van de medewerkers digitale vaardigheden mist, klinkt alarmerend. Maar “voldoende” digitale vaardigheid is een glijdende schaal.
Veel medewerkers leren digitaal net door te proberen. Learning by doing werkt nog steeds uitstekend — en AI-tools en chatbots versterken dat: directe hulp op het moment dat je ze nodig hebt, zonder formele opleiding. Hier is het leren van elkaar een bewezen leerformaat met direct resultaat.
Lees verder onder de afbeelding.

Infographic Trends in Learning 2025. Bron:️ Stimulearning.
6. AI maakt differentiatie en personalisatie in leren
mogelijk
Een belangrijke vernieuwing volgens ons in het rapport? AI maakt differentiatie en personalisatie in leren eindelijk haalbaar.
Waar trainers vroeger één opleiding gaven aan een heterogene groep, kunnen we nu:
- content personaliseren
- feedback adaptief maken
- leerpaden afstemmen op functie, situatie en voorkennis
De échte vraag voor volgend jaar is dus niet: “Gebruik je AI in L&D?”, maar wel: “Hoe gebruik je AI om leren te personaliseren en effectiever te maken en je L&D strategie écht te implementeren?”
Slot: L&D anno 2025 vraagt meer durf, meer keuzes en
meer realisme
Het rapport Tendensen in Leren 2025 biedt veel herkenning en nuance, maar toont ook dat onze uitdagingen al jaren dezelfde blijven.
In tijden van crisis ontstaan vaak de sterkste innovaties. L&D staat op een kantelpunt — niet om meer te doen, maar om de juiste dingen te doen.
Met meer durf, meer focus en meer realisme.

Tendensen in Leren 2025: realiteit boven ambitie