Van beginner naar expert en daar voorbij - hoe pak je het aan?

6 november 2023 in
Van beginner naar expert en daar voorbij - hoe pak je het aan?
VOV Lerend Netwerk
| Nog geen reacties

Waarom geeft jouw leerinitiatief niet de gewenste resultaten? Het antwoord op deze vraag is uiteraard gelaagd. Bij VOV deden we onlangs echter een nieuw inzicht op: de juiste ondersteuning op het juiste moment, is even belangrijk als de juiste leermethode voor het juiste doelpubliek. In dit artikel lees je hoe je zowel beginners als experten kan stimuleren om levenslang te leren.

We horen het vaker bij VOV: wanneer er gevraagd wordt om een leeroplossing, grijpen we als L&D’ers vaak terug naar (online) cursussen en/of klassikale opleidingen. Maar die zijn niet noodzakelijk het juiste antwoord. Meer zelfs: de juiste ondersteuning op het juiste moment, is even belangrijk als de juiste leermethode voor het juiste doelpubliek. Dat namen we (onder meer) mee uit de VOV-Masterclass met internationaal spreker Clark Quinn. Maar ook Paul Kirschner, bijvoorbeeld, maakte reeds in 2009 een verschil tussen beginners en experten en hun afstand tot de materie.

Beginners hebben volgens Kirschner vaak gefragmenteerde, onvolledige kennis over het onderwerp in kwestie. Ze moeten nog verbanden (leren) leggen tussen de kennis die ze hebben en de (nieuwe) informatie die aangereikt wordt. Experten, daarentegen, kunnen de juiste verbanden leggen tussen alle brokjes informatie en hebben zo nagenoeg alle kennis over het onderwerp op zak. Dit vertaalt zich vooral in een diepgaand inzicht in de materie.

Om van beginner naar expert te evolueren, moeten beginners dus kennis opdoen over het onderwerp door nieuwe brokjes informatie te verwerken en nieuwe verbanden te leggen. Dat kan op allerlei manieren, waaronder de ‘traditionele’, zoals tijdens klassikale opleidingen of (online) cursussen. Maar hoe moet het verder eens ze de status van ‘expert’ bereikt hebben?

Een klassikale opleiding is niet aan de orde voor experten, stelde Clark Quinn tijdens de VOV-Masterclass van oktober. Zij hoeven immers geen nieuwe kennis te verwerven, maar dienen gestimuleerd te worden om de kennis die ze hebben op verschillende manieren in te zetten, zodat ze uiteindelijk zelf nieuwe informatie genereren. Zo leren ze opnieuw bij en leggen ze nieuwe verbanden over het onderwerp waarin ze gespecialiseerd zijn.

Ook Quinn dook dieper in het onderscheid tussen beginners en experten, en de leermethodes die ze nodig hebben. Zo stelde hij dat beginners meer nood hebben aan formele leermethodes dan experten, die dan weer beter en sneller op een informele manier leren.

Waar beginners dus wel baat hebben bij onder meer klassikale opleidingen en/of online cursussen, hebben experten dan weer nood aan een community waarin ze (complexe) vragen kunnen stellen, kunnen netwerken en zelf hun expertise kunnen delen.

Bron: Revolutionize Learning & Development Performance and Innovation Strategy for the Information Age. Clark N. Quinn

Dieper in dit onderwerp duiken? Hou onze kalender in de gaten, want ook volgend jaar organiseren we hier verschillende activiteiten rond!

Blijf op de hoogte via Linkedin

Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten