Er zijn wel wat spel- en leermechanismen die elkaar kunnen ondersteunen, weten we uit onderzoek. Maar wat kunnen we nog leren van (serious) games en vertalen naar leerapplicaties? Er werd een opvallend bruggetje gemaakt van spelen naar meesterschap in de zevende aflevering van de VOV-Podcast. De hoogtepunten uit het gesprek vatten we samen in dit artikel.
De zevende aflevering van de VOV-Podcast gaat van start met een duik in de wereld van mixed reality (MR) en andere serious games in learning. Wanneer hebben dergelijke ‘spelletjes’ een meerwaarde in learning? Is er sprake van effectiviteit en leertransfer? En wat kunnen we leren uit games, om te vertalen naar leerapplicaties? Samen met de gastsprekers maakte VOV het bruggetje naar meesterschap en de voorwaarden die bepalen of je het ontwikkelt.
In deze aflevering hoor je de volgende sprekers aan het woord: Tiffany Motton (VOV-Bestuur), Sofie Willox en Carl Boel (VOV-Netwerk) en Walter Schroven (VOV-Community Manager).
Spelmechanismen en leermechanismen
Serious games, ofwel spelletjes die gebruikt worden om vaardigheden of kennis mee aan te leren, zijn sinds de jaren 2000 geen rariteit meer. Al blijkt het succes ervan wisselend bij bedrijven en organisaties, merkt postdoctoraal onderzoeker bij UGent, Carl Boel, op in de podcastaflevering. “Als er een duidelijke pedagogische leertheorie achter zit”, zegt hij. “Dan zijn spelletjes effectief in een leercontext. Je moet ze ook vanaf het begin meenemen in het ontwerp van een leertraject, anders loopt het vaak fout.”
Om serious games goed te integreren in een leertraject, verwijst Carl naar een onderzoek uit 2015. “Dit is een goed model om op terug te vallen bij het ontwerpen van serious games”, stelt hij. “Hierin wordt gekeken welke leermechanismen en spelmechanismen elkaar kunnen ondersteunen. De onderzoekers baseerden zich onder meer op het framework van Bloom.”
Er worden nog een heleboel wetenschappelijke publicaties en onderzoekers vermeld in de podcastaflevering wanneer we kijken naar de effectiviteit en leertransfer van (serious) games. Al is er een belangrijk aspect van (digitale) spelletjes dat eruit springt: falen betekent opnieuw beginnen. Je moet het eerste level halen voordat je verder mag naar het volgende. Of in het geval van escape rooms: je mag pas de kamer verlaten wanneer je alle opdrachten correct uitgevoerd hebt.
De 10.000 uren regel
“Bij games moet je eerst iets onder de knie krijgen voordat je naar de volgende stap mag”, merkt Carl Boel op. “Dat vinden we vanzelfsprekend bij spelletjes, maar zien we niet veel terug in leerapplicaties. Na wat feedback mag je hier meestal verder gaan.”
Dat brengt VOV bij de 10.000 uren regel, voor het eerst beschreven in het boek Outliers van Malcolm Gladwell, die het aantal uren bepaalde dat je moet oefenen voordat je meesterschap ontwikkelt. “Dat komt ongeveer neer op 10 jaar oefenen”, horen we Sofie Willox. “Het is een bekende regel die nog steeds vaak gehanteerd wordt. Al kreeg het onderzoek van Gladwell ook best wat kritiek.”
Sofie dook daarom in het onderwerp en vond enkele voorwaarden die bepalen of je meesterschap zal ontwikkelen:
- De kwaliteit van de oefening bepaalt veel: zijn de oefeningen gericht, komt er goede feedback en zijn er expliciete doelen gesteld?
- Wordt er rekening gehouden met individuele verschillen, zoals verschillen in voorkennis en cognitieve vaardigheden?
- Wordt er rekening gehouden met de aard van de vaardigheden? Soms zijn ze zeer complex om te ontwikkelen (zoals muziek maken) en is er dus meer oefening nodig, in vergelijking met andere vaardigheden (zoals deeg kneden voor brood);
- Is er sprake van de juiste ondersteuning in de vorm van coaching, feedback, middelen, motivatie, doorzettingsvermogen en veerkracht?
Het belang van aanleg, relevantie en motivatie
Walter Schroven, VOV-Community Manager, vult aan: “Ontbreekt hier ook niet het element ‘aanleg’, of talent? Sommige zaken, zoals muzikaliteit, zitten er bij mij bijvoorbeeld gewoon niet in. Hoeveel ik er ook op zou oefenen, ik zal er nooit goed in worden. Ook wat sport betreft: met mijn 'gestel' zal ik bijvoorbeeld nooit een ballerina worden.”
Carl Boel valt hem bij: “Je kan het de biologische basis noemen. Wat in je genen zit is inderdaad mee bepalend voor onze ontwikkeling.”
Ook het belang van relevantie wordt benadrukt in de podcastaflevering. Het is zelfs neurowetenschappelijk aangetoond dat er een stofje in je hersenen vrij komt ( volgens Sofie gaat het om de neurotransmitter acetylcholine), wanneer we iets relevant vinden. Het vrijkomen van deze stof in de hersenen, zet de poorten voor leren (bijna letterlijk) open. Zo wordt er in de aflevering weer de brug gemaakt naar het belang van motivatie. En naar de Adult Learning Principles.
In deze podcastaflevering duiken we verder in het verschil tussen fouten en missers, het verschil tussen evidence based, evidence informed, data driven en practice based L&D en het zogenaamde LDA netwerk. Ook mogen we opnieuw een boek weggeven! Deze keer kan je het boek van Carl Boel winnen: Virtual Reality, van hype naar realiteit. Luister tot het einde van de podcastaflevering of hou onze Linkedinpagina in het oog als je het wil winnen.
De voorwaarden voor meesterschap: wat we kunnen leren van serious games