Dick Krikke: “Learning professionals moeten meer afweten van organisatiekunde”

Op de foto: Walter Schroven (links) en Dick Krikke (rechts) tijdens het VOV & Develhub Jaarcongres
28 juli 2025 in
Dick Krikke: “Learning professionals moeten meer afweten van organisatiekunde”
VOV Lerend Netwerk
| Nog geen reacties

In een veranderende arbeidsmarkt en met wisselende behoeftes betreft leren en ontwikkelen op de werkvloer, moet ook de rol die L&D'ers daarin spelen, veranderen. Maar hoe? Dat was de vraag die Dick Krikke aan onze bestuursleden stelde aan het einde van de VOV-Podcast S02E03. Lees hier mee hoe zij de rol van learning professionals in de toekomst zien veranderen. En geef zeker ook jouw mening onderaan dit artikel!

Voor de VOV-Podcast S02E03 zetten we ook het hoofd van onze Nederlandse zustervereniging, Dick Krikke, aan de microfoon. Tijdens het VOV & Develhub Jaarcongres van 3 juni merkten we al een fijne synergie op tussen Belgische en Nederlandse L&D’ers. De wereld van leren en ontwikkelen leeft dan ook op een gelijkaardige manier bij onze noorderburen. Dat horen we ook op het einde van de podcastaflevering, waarin Dick een open vraag stelt aan onze andere gastsprekers: hoe zien jullie de rol van L&D-professionals veranderen in de toekomst?

“In België zal dat ook wel zo zijn: we zien de arbeidsmarkt veranderen”, vertelt Dick Krikke in de podcastaflevering. “Er heerst een arbeidstekort en een groot ziekteverzuim, met een hoog percentage burn-outs. Ook is er weinig tijd om deel te nemen aan trainingen, terwijl de vraag voor ontwikkeling vanuit bedrijven er wel ligt. Daarbij zijn we het als L&D-professionals over het algemeen gewend om formeel leren te organiseren, terwijl er een grote behoefte is aan informeel leren. Hoe gaan we dat faciliteren? Organiseren is niet hetzelfde als faciliteren.”

VOV-Bestuursleden Christophe Benoit, Alain Molinard, Liesbeth Ponsaerts en Mathias Verm​eulen geven elk hun kijk op de zaak, nadat Dick Krikke een eerste aanzet geeft.

“Vorig jaar organiseerden we met Develhub een evenement met L&D-professionals, maar ook met organisatieadviseurs”, licht hij toe. “Omdat ik denk dat die twee beroepen veel dichter naar elkaar toe moeten groeien. Organisatieadviseurs moeten dan meer basiskennis hebben van L&D. En L&D’ers moeten ook meer basiskennis hebben van organisatiekunde.

Lees verder onder de afbeelding.

Afgebeeld: Dick Krikke

L&D moet z’n strategische plek claimen. Het is een stelling die ook door gerenommeerd L&D-expert Donald H. Taylor geopperd werd tijdens zijn keynote op het jaarcongres. Iets wat bij veel deelnemers bleef hangen.

Tech-expert Mathias Vermeulen beaamt dat L&D’ers meer kennis van de business moeten hebben. “En van mensen”, voegt hij toe. “Als je weet waar de mensen binnen je organisatie van wakker liggen en die problemen kan oplossen, zal je organisatie vooruitgaan. Niet andersom.”

Je dynamische snippet wordt hier weergegeven ... Dit bericht wordt weergegeven omdat je niet zowel een filter als een sjabloon hebt opgegeven om te gebruiken.


Individuele ondersteuning, engagement en motivatie

Liesbeth Ponsaerts ziet zichzelf de medewerkers binnen de organisatie dan weer op individueel niveau ondersteunen. “Ik zou zelf als L&D’er heel graag evolueren naar iemand die medewerkers kunnen contacteren met de vraag hoe ze op de meest efficiënte manier kunnen bijleren”, zegt ze. “Tijdsgebrek, werkdruk, ziekte, herstructurering enzovoort verhinderen vaak dat mensen kunnen bijblijven met bepaalde zaken of zich weer kunnen inwerken. Het lijkt me fijn om dat leerproces op gang te brengen en te ondersteunen.”

Faciliteren en zelfontwikkeling doe je in samenwerking met je organisatie”, voegt Christophe Benoit toe. “Een vreselijke vraag tijdens evaluatiegesprekken is: waar zie jij jezelf over 5 jaar? Ik stel vaak de vraag terug: waar zie jij mij binnen 5 jaar in de organisatie? Die alignering is belangrijk voor het faciliteren van opleidingen. Het gaat om een samenwerking tussen de lerende en de organisatie om een win-winsituatie te creëren, waarbij medewerkers zichzelf de vraag stellen hoe ze als persoon een meerwaarde zijn voor de organisatie. Het is zaak om als L&D-professional dat engagement en die motivatie te vergroten.”

Het probleem met de praktijk

Ook Alain Molinard doet zijn duit in het zakje: “Als kennisgedreven organisatie moet je een aantal formele opleidingen blijven aanbieden. Maar als je dat kan omzetten naar hands-on leerconcepten en leren van elkaar, ben je al een grote stap verder. Ook het gebruiken van ervaring in de organisatie is belangrijk. Daarvoor zal je voor een stuk dat leren binnen de organisatie moeten loslaten.”

Mathias Vermeulen ziet nog veel mogelijkheden ná het opleiden van medewerkers. “Leren zit nog altijd in de toepassing, in de praktijk”, stelt hij. “Als L&D’ers organiseren we vaak iets dat we kunnen afvinken. Maar de stap naar concrete toepassing in de werkomgeving, daar geven we amper aandacht aan. Hier kunnen we nochtans nog veel struikelblokken wegnemen of mensen bij begeleiden.”

Ook Dick valt deze stelling bij: “Mensen hebben de skills en de basiskennis, maar zetten die niet om in de praktijk. Hier kunnen we zeker onze rol opnemen.”

Wat denk jij? Hoe zie jij de rol van learning professionals veranderen in de toekomst? Deel gerust jouw zienswijze onder dit artikel!


Dick Krikke: “Learning professionals moeten meer afweten van organisatiekunde”
VOV Lerend Netwerk 28 juli 2025
Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten