Van substitutie naar hervorming: laat je niet vervangen door AI

22 juli 2025 in
Van substitutie naar hervorming: laat je niet vervangen door AI
VOV Lerend Netwerk
| Nog geen reacties

In aflevering drie van het tweede VOV-Podcastseizoen kwamen twee grote thema’s bovendrijven: werken met AI en met talent op de werkvloer. Waar de ene gastspreker zich afvroeg hoe we de AI-vaardigheden van medewerkers kunnen aanscherpen, bekeken anderen hoe we kunnen vermijden dat Artificiële Intelligentie zodoende onze job inpikt. Daarna werd de focus van vaardigheden verlegd naar talent. De hoogtepunten uit het gesprek pik je hier mee!


VOV-bestuursleden Christophe Benoit, Mathias Vermeulen, Alain Molinard, Liesbeth Ponsaerts én hoofd van onze Nederlandse zustervereniging Dick Krikke zakten voor deze podcastaflevering naar de opnamestudio in de Erasmushogeschool Brussel af. AI-expert Christophe Benoit opende het gesprek met een toelichting van het SAMR-model: een taxonomie met vier niveaus dat je helpt om het gebruik van technologie te evalueren.

SAMR staat dan ook voor de manier waarop we technologie gebruiken, met onderaan de S van Substitution, daarboven de A van Augmentation, de M van Modification en de R van Redefinition. “De meeste mensen gebruiken Artificiële Intelligentie ter substitutie”, stelt Christophe Benoit in de podcastaflevering. “Hiermee bewijs je echter dat je vervangbaar bent door AI en geef je zelf je job af. Zolang je als L&D’er AI gebruikt voor content creatie, bijvoorbeeld, creëer je geen meerwaarde met de technologie. Je moet juist je job heruitvinden door AI anders te gebruiken.”

Dick Krikke pikt meteen in op de vraag of AI ieders job zal overnemen: “Dat brengt een boeiende dialoog op gang. De tegenvraag is: wat is jouw job dan? E-learnings maken? Daar heb je heel wat verschillende skills voor nodig. AI zal dus sommige rollen vervangen, maar niet je hele job overnemen. Het is de uitdaging om dit gesprek over je job, vaardigheden en talenten aan te gaan.


Om stappen te zetten richting modificatie en herdefiniëring met AI, moeten volgens Christophe Benoit ook skill gaps in kaart gebracht worden. “Bovendien moeten we inzetten op individuele ontwikkeling met AI, zodat iedereen de technologie op de beste manier kan gebruiken”, horen we Christophe.

Basiskennis en tijdsgebrek

Tech-expert Mathias Vermeulen brengt tegenwind in het gesprek: “In heel dit verhaal ontbreekt nog steeds het allerbelangrijkste: basiskennis. Dat wordt vaak opzij geschoven, alsof het logisch is dat iedereen daarover beschikt. Technologie kan veel versterken, maar enkel en alleen als de basis goed zit. Daarom moet het onderwijs blijven sleutelen aan de basiskennis en -vaardigheden van jongeren.

“Bovendien”, vult L&D-generalist Liesbeth Ponsaerts aan, “is er een groot tijdsgebrek bij iedereen op de werkvloer om van substitutie over te gaan naar een gevorderd gebruik van generatieve AI. De intentie is er wel om te experimenteren met bepaalde zaken, maar we worden vaak tegengewerkt door deadlines, andere prioriteiten enzovoort.”

Lees verder onder de afbeelding.Afgebeeld: Liesbeth Ponsaerts.

Alain Molinard, Dick Krikke en Christophe Benoit doen daar dan weer hun zegje over, waarna we overschakelen naar het volgende onderwerp van deze VOV-Podcast: vibe coding binnen L&D. Ook hier komt het belang van basiskennis, basisvaardigheden en communicatievaardigheden bij het werken met generatieve AI duidelijk bovendrijven. 

Praktijkexpert Alain Molinard brengt het gesprek van vaardigheden naar werken met talent op de werkvloer, waarna we de veranderende rol van L&D’ers onder invloed van de veranderende arbeidsmarkt, het arbeidstekort, ziekteverzuim en tijdsgebrek voor opleiding onder de loep nemen. Luister je mee?

Van substitutie naar hervorming: laat je niet vervangen door AI
VOV Lerend Netwerk 22 juli 2025
Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten