Ook de vijfde aflevering van de VOV-Podcast werd live opgenomen op de VOV-Beurs van 2024. Deze keer namen onderzoekers Carl Boel en Christophe Benoit plaats in de studio op de tweede verdieping van het ICC te Gent. Wat volgde was een geanimeerd gesprek over de digitalisering in het Vlaams onderwijs. “Er is nood aan professionaliseringstrajecten voor docenten, zodat zij op een pedagogisch en didactisch verantwoorde manier kunnen omgaan met nieuwe technologie”, horen we Carl Boel.
Het was onderzoeker bij UGent, Carl Boel, die VOV een artikel uit De Tijd doorstuurde om te bespreken tijdens deze podcastopname. Uit grootschalig onderzoek blijkt namelijk, schrijft De Tijd, dat het Vlaamse onderwijs een grote sprong heeft gemaakt in ICT. Dit na het ‘digisprong’ initiatief van minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), waarbij een half miljard euro geïnvesteerd werd in toestellen en ICT-ondersteuning. Maar terwijl de infrastructuur in topsnelheid vernieuwde, heeft de leerkracht moeite om alle veranderingen bij te benen, schrijft De Tijd.
“Het digisprong-verhaal is meer dan hardware alleen”, stelt Carl in de podcastaflevering. “We zullen er nog veel tijd en werk in te moeten steken om dit te laten renderen. De digisprong is voor veel scholen een trigger geweest om te starten met die investering betreft infrastructuur, organisatie en ICT-beleidsplannen. Maar ook het traject daarnaast is nodig: de professionalisering van docenten om op een pedagogisch en didactisch verantwoorde manier om te gaan met technologie, zodat die van meerwaarde wordt. Zodat het geen verhaal wordt van ‘vervanging’. Het zou jammer zijn om zoveel geld te investeren in iets dat geen meerwaarde betekent.”
Christophe Benoit, onderzoeker bij de Erasmushogeschool Brussel, valt hem bij: “We moeten ervoor zorgen dat het geen verhaal van hardware wordt. Men gaat niet zomaar beter lesgeven door hardware, of allerhande applicaties, te introduceren. Je moet eerst de business case onderzoeken en dan pas beslissen welke technologie je nodig hebt.”
Leerkrachten onder druk
Verder in het artikel van De Tijd lezen we inderdaad dat maar iets meer dan de helft van de leerkrachten de nodige ICT-competenties heeft. De 'pedagogisch-didactische ICT-competenties' van de gemiddelde leerkracht zijn zelfs gestagneerd sinds 2018 volgens onderzoek.
“Het probleem is dat er een technologie-push is geweest”, meent Carl. “In plaats van bottom-up na te denken over de problemen en de noden. En op welke manier technologie dan een oplossing kan bieden. Let op: dat versnellingsplan was echt wel nodig voor het onderwijs. Maar het legt ook veel druk op leerkrachten en docenten.”
Carl en Christophe bespreken tijdens de podcastaflevering het inzetten van early adopters om technologie verder te verspreiden bij onderwijzers. De stelling in De Tijd, dat het vooral oudere leerkrachten in het secundair onderwijs zijn - geboren voor 1965 - die moeite hebben om bij te benen, brengt een boeiend gesprek op gang over stereotypering op basis van leeftijd en gender, en de manier waarop met (nieuwe) technologie wordt omgegaan.
Wordt nog over gepalaverd deze aflevering: wat het is om als standhouder deel te nemen aan de VOV-Beurs, de digitale kloof bij jongeren, omgaan met Gen Z, reverse mentoring, open badges en hybride lesgeven.
VOV-Beurs special: “Docenten moeten professionaliseren om met nieuwe technologie om te gaan”