Creativiteit en experimenteren in een zakelijke context - Pitstop verslag

8 februari 2024 in
Creativiteit en experimenteren in een zakelijke context - Pitstop verslag
VOV Lerend Netwerk
| Nog geen reacties

Vind jij creativiteit fluffy of alleen iets voor artiesten? Ben je bang om te experimenteren in je job? Ga je uiteindelijk altijd op zoek naar mensen met dezelfde mening? Dan wordt het tijd om deze (denk)patronen te doorbreken en zo écht innovatie toe te laten in je organisatie!


Tijdens de VOV-Pitstop van 30 januari 2024 doken we samen met enkele experten in 'de lerende organisatie'. Volgens de definitie die we tijdens de openingssessie met Marc Alen zagen, is een lerende organisatie een organisatie die het leren van alle medewerkers faciliteert en daarmee zichzelf transformeert. Die transformatie is echter alleen mogelijk als we onszelf, de processen binnen de organisatie en de wereld daarbuiten in vraag durven stellen. En voor de problemen die zich stellen creatieve oplossingen kunnen bedenken.

Zowel Sara Pieters van Red Zezel als Luc De Schryver van O2C2 doken daarom rond de middag in het gegeven 'creativiteit'. Luc benadrukte om te beginnen het belang van divers denken voor innovatie.  

Mensen hebben immers de neiging om zich aangetrokken te voelen tot anderen die eruitzien, zich gedragen en denken zoals zijzelf. Deze onbewuste vooringenomenheid kan leiden tot een homogene werkomgeving waarin groepsdenken aangemoedigd wordt en waarin individuen met afwijkende meningen of ideeën hun stem niet laten horen. Een dergelijk werkklimaat kan volgens Luc leiden tot een gebrek aan innovatie en een laag medewerkersmoreel.

Divers denken verhoogt innovatie en reduceert risico's

Uit onderzoek blijkt echter dat diversiteit van denken een bron van creativiteit is, waardoor innovatie met ongeveer 20 procent toeneemt. Het stelt groepen ook in staat om risico's te herkennen, waardoor deze tot 30 procent kleiner worden. Daarbij versoepelt divers denken de implementatie van beslissingen door buy-in en vertrouwen te creëren. Aldus Luc De Schryver.

Het is daarom belangrijk om open te staan voor de meningen en ideeën van anderen, zeker wanneer deze verschillen van de jouwe. Bovendien werken diverse teams alleen wanneer er voldoende psychologische veiligheid heerst, waarin anders zijn en anders denken toegelaten zijn.

De creatieve mindset

Sara Pieters zoomde in op creativiteit binnen de zakelijke context en omschreef het als de vaardigheid om nieuwe oplossingen te bedenken die tegelijk nuttig zijn. Daarvoor hoef je geen artiest te zijn, maar heb je al veel aan een creatieve mindset: je stelt je nieuwsgierig en positief op, legt de nadruk op doen en laat perfectionisme varen, durft te vertrouwen op je intuïtie en kan chaos omarmen (al is het tijdelijk). 

Ook gaf Sara enkele tips mee om je creatieve vaardigheden te stimuleren:

  • Stel je oordeel uit;
  • Oefen creatief waarnemen (door bijvoorbeeld je zintuigen te gebruiken);
  • Oefen flexibel associëren;
  • Durf denken in (originele) alternatieven;
  • Gebruik je verbeeldingskracht.

Meer tips vind je in haar boek ZEZELEN. Het nieuwe innoveren.


Experimenten als veilige verandering

De creatieve ideeën waarmee je problemen wil oplossen omzetten in de praktijk, is soms eng. Omdat het ook wel eens risico's met zich mee kan brengen. En er dus een kans op falen is. Exper-i-mens Johan Dhaeseleer raadde het daarom aan om te experimenteren en een experiment te zien als een veilige vorm van verandering. Een experiment heeft als belangrijke voorwaarde immers dat je het kan terugdraaien. Door het op deze manier te beschouwen, kan je de weerstand tegen verandering met andere woorden wegnemen.

Johan gaf nog een aantal andere voorwaarden mee van een experiment:

  • Het is beperkt in tijd of duur;
  • Je hebt het nog nooit gedaan;
  • Je hebt een beoogd resultaat (het experiment moet iets bevestigen of ontkrachten);
  • Het heeft toegevoegde waarde (omdat het een probleem kan oplossen);
  • Het is niet zonder risico (en daarom een beetje eng);
  • Je kan het terugdraaien (en hebt daartoe dan ook een exit strategie bedacht).


Meer lezen over creativiteit en experimenteren? Ontdek in dit artikel hoe het de bekwaamheid van je team kan vergroten.

Deel deze post
Aanmelden om een reactie achter te laten