Hoe hou je medewerkers op lange termijn inzetbaar? In de achtste aflevering van de VOV-Podcast wordt een lans gebroken voor zelfregulerend leren, kennisdeling en peer learning. Een evidentie, of toch in theorie. Zoals vaak blijkt het in de praktijk moeilijker dan gedacht. In dit artikel duiken we in het gesprek dat op gang kwam aan het begin van deze podcastaflevering.
Met twee speciale gasten in onze opnamestudio komen in podcastaflevering nummer 8 heel wat nieuwe pistes binnen HR en L&D aan bod. Zo duiken we diep in gepersonaliseerd leren, kennisoverdracht binnen teams en organisaties, het menselijk, sociaal en organisatorisch kapitaal van bedrijven, talentontwikkeling en het vormgeven van carrièrepaden. Bovendien steken we de landsgrenzen over om te leren wat ze over leren weten in Koeweit. En natuurlijk mag ook Artificiële Intelligentie niet ontbreken in deze aflevering.
Delen in aflevering 8 hun kennis: Christophe Benoit (VOV-Bestuur), Sofie Willox (VOV-Netwerk), Walter Schroven (VOV-Community Manager) én special guests Koen Dierckx en Charis Libotton.
Leren personaliseren
Meer en meer zien we werknemers kiezen voor beroepen en bedrijven die passen bij hun persoonlijkheid en voorkeuren. En dat is net zo bij leren, stelt Christophe Benoit aan het begin van deze podcastaflevering. “Kiezen voor één bepaalde digitale tool is daarom ook niet aangewezen”, zegt hij. “Digitaal leren is geen one size fits all. Eén LMS of LXP zal niet voor iedereen goed zijn."
Moeten we daarom meer rekening houden met zogenaamde leervoorkeuren of -stijlen? Met andere woorden: moeten we daarom nog meer leren personaliseren?
“Bedrijven moeten leren faciliteren en er ook veel meer over communiceren”, horen we Christophe Benoit. “Ook wat de verdere loopbaan binnen het bedrijf betreft trouwens. Dit is eveneens iets heel persoonlijk en zou niet top-down beslist mogen worden.”
Lees verder onder de afbeelding.
Afgebeeld: Christophe Benoit.
Charis Libotton, auteur van HR-woordenboek en pas verkozen tot lid van het VOV-Bestuur, pikt hierop in. “Ik denk dat het heel belangrijk is om terug te keren naar de basis”, zegt ze. “Elke organisatie moet heel goed weten welke kennis en vaardigheden er aanwezig zijn in het bedrijf. Dat is het menselijk kapitaal. Verder moeten al die vaardigheden en kennis ergens geregistreerd worden: dan heb je het organisatorisch kapitaal. In de volgende fase spreek je over het sociaal kapitaal: de kennis die wordt gedeeld. Het doel is immers mensen op lange termijn inzetbaar houden. Ongeacht welk middel - training of tool - je daarvoor gebruikt.”
Zelfregulerend leren
Koen Dierckx, leerarchitect en trainer bij NCOI Learning, hoort in bovenstaand verhaal verschillende mogelijkheden voor het ontwikkelen van medewerkers.
“Ik zie twee snelheden wat individueel leren betreft”, vertelt Koen. “Enerzijds hoor ik het accent dat in opleidingsplannen gelegd wordt op groeigesprekken. Het is goed dat bedrijven meer en meer in gesprek gaan met werknemers over hun loopbaan en opleidingen. Anderzijds merk ik dat het thema zelfontwikkeling, waarbij werknemers zelf aan het stuur staan van hun carrièrepad, leeft. Voor dat laatste kan je wel training aanbieden, maar nog belangrijker is dat er een context voor ontwikkeld wordt. De middelen, tools en vooral de cultuur moeten er ook zijn.”
Charis Libotton vult aan: “Om je loopbaan in eigen handen te nemen, heb je trouwens wel wat vaardigheden nodig. Zelfregulerende vaardigheden en zelfleiderschap bijvoorbeeld. Wil je je als organisatie klaarstomen voor de komende 5 jaar? Leer je medewerkers dan die zelfregulerende vaardigheden aan. Zodat ze klaar zijn voor verandering. Ook het delen van competenties en kennis binnen teams en organisaties is in die zin enorm belangrijk.”
Peer learning
Sofie Willox, die midden oktober de eer had om ATD in Koeweit voor te zitten, benadrukte het belang van peer learning, waarbij medewerkers leren van en met elkaar. Dat kwam naar boven in een case van Google, die op ATD Kuwait gepresenteerd werd.
“Onderzoeken bevestigen dat teams die op dergelijke manier samenwerken en nadenken, meer innovatie teweegbrengen”, zegt Charis. “Dat ook prestaties vooruitgaan enzovoort. Je ziet er alleen maar positieve effecten van. Op die manier leren is dus minstens even belangrijk als deelnemen aan een opleiding.”
Koen Dierckx pikt hierop in: “Die kruisbestuiving is inderdaad het antwoord op een probleem waar veel organisaties nog mee kampen: silo denken. En toch worstelen veel organisaties en teams er nog mee om dit waar te maken.”
“Dat komt omdat veel organisaties geen goed beeld hebben van hoe dat leren in netwerken juist gebeurt”, zegt Charis. “Hiervoor kan je wel netwerkanalyses uitvoeren. En op basis daarvan kan je op heel wat zaken inzetten.”
Verder deze aflevering duiken we nog in de ‘buttonification’ van AI, jingle-jangle fallacies in HR en L&D, wat we kunnen leren van L&D in het Midden-Oosten en omgaan met AI op de werkvloer.
Charis Libotton: “Leren van elkaar is minstens even belangrijk als deelnemen aan opleiding”